Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Примењена генетика | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Адаптације на антропогене промене | |||||||||
Наставник (за предавања) | Драгана Д. Цветковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Драгана Д. Цветковић | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Усвајање савремених сазнања о адаптацијама на различите врсте антропогених промена, као и о најважнијим концепцијама и методолошким приступима у истраживању механизама тих адаптација. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће бити оспособљени да дефинишу различите типове директних и/или индиректних антропогених утицаја и да протумаче промене у генетичкој структури популација; да објасне механизме адаптација и да примене одговарајуће приступе и методе у њиховом изучавању; да процене еволуционе последице антропогених промена; да формирају друштвено одговорне ставове о последицама антропогено индукованих промена. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Антропогене промене: историјски контекст, теоријска основа и експериментални приступи. Промене генетичке структуре популација аутохтоних и алохтоних врста узроковане директним и/или индиректним човековим утицајем; значај очувања генетичке варијабилности. Еволуциони одговор на мере контроле паразита и патогена. Употреба хемијских пестицида и промене селекционих притисака. Примена биолошке контроле и процена ефикасности. Инвазивне врсте и адаптације нативних врста. Селекциони притисци изазвани експлоатацијом природних популација и промене особина животне историје. Коеволуција патогена и домаћина. Еволуција инфективних болести; утицај лекова, вакцина и различитих социјалних фактора. Еволуционе детерминанте микробиома човека. Врсте које имају улогу вектора у трансмисији болести. Еволуција вируленције. Еволуција везана за климатске промене и ефекат стаклене баште. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Анализе промена генетичке структуре популација; процене селекционих притисака, модели и симулације; решавање проблема са доступних академских сајтова; студије случаја. | |||||||||
Литература | ||||||||||
Одабрана поглавља из: | ||||||||||
1 | Fox C, Roff D, Fairbairn D (2001): Evolutionary ecology: concepts and case studies. Oxford Univ. Press. | |||||||||
2 | Carroll S, Fox C (2008): Conservation biology: Evolution in action. Oxford Univ. Press. | |||||||||
3 | Losos J (2014): The Princeton Guide to Evolution. Princeton Univ. Press | |||||||||
4 | Stearns S, Koella J (2008): Evolution in Health and Disease. Oxford Univ. Press. | |||||||||
5 | Pullin A (2002): Conservation biology. Cambridge Univ. Press. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, дискусија научних радова, индивидуални и тимски пројекти, симулације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Адаптације на антропогене промене | поена | |||||||
активност у току предавања |
15 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 45 | |||||||||