Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија, Заштита животне средине | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Адаптивна екологија биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Маја Р. Лазаревић, Тамара M. Ракић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Стицање сазнања како биљке функционишу и преживљавају неповољне (ограничавајуће) услове средине кроз анализу и поређење конкретних примера адаптација биљака; савладавање експерименталних вештина у екологији биљака кроз тренинг разноврсних метода и израду малих научних истраживачких пројеката под супервизијом наставника. | |||||||||
Исход предмета |
Студент је оспособљен да сам правилно постави екперимент, одабере објекат и адекватно га опише; да примени методе приказане на курсу, протумачи резултате, изведе закључке. Уме самостално да прикупи стручну литературу и упореди сопствене резултате са литературним подацима. Студент зна правилно да користи програме Еxcel, Word и PowerPoint за анализу прикупљених података, писање студијског истраживачког рада и презетацију добијених резултата. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Границе распрострањења биљака - биогеографске, еколошке и климатске границе, границе у распрострањењу животних форми. Морфо-анатомска пластичност биљака, екотипови, стрес и ограничавајући фактори и начини њиховог утицај на физиологију, раст, морфо-анатомију и репродукцију. Узроци ограниченог распрострањења дрвећа - утицај георафске ширине и надморске висине, горња шумска граница у тропским и умереним пределима, утицај климе на шумску границу, физиологија дрвећа на горњој шумској граници. Биљке у условима изузетно ниских температура : арктичка и алпијска флора, одлике станишта (сличности и разлике арктика и алпијске зоне, ниски и високи Арктик, ветрови, земљиште, температура, ефекат нагиба и експозиције), северна и јужна граница распрострањења одређене балансом угљеника, минерална исхрана, репродукција. Преживљавање суше - хомојохидричне и поикилохидричне биљке, сукуленте, отпорност биљака на сушу, отпорност семена на сушу, физиолошки механизми преживљавања сушних услова станишта. Преживљавање биљака у условима велике количине воде у подлози - плављење, анаеробија, биљке у приобалним деловима водених екосистема. Адаптације биљака на подлоге са специфичним минералним режимом: серпентинитска станишта, земљишта богата неким металом. Адаптације биљака на подлоге са специфичним минералним режимом: тресаве, заслањена земљишта. Преживљавање биљака у условима загађења ваздуха, воде и земљишта. Биљке и хербивори - специјализација односа, начини одбране, секундарни метаболити и њихов утицај на јестивост биљака. Полен и екологија опрашивања - начини опрашивања, специфичности. Грађа, облик, идентификација и номенклатура поленових зрна. Практична примена палинолошких истраживања у екологији, палеоботаници, филогенетским истраживањима, алергологији и форензици. Прилагођавање биљака на генетичком нивоу - генотип и фенотип, коварирање генотипске и срединске варијабилности, регулација експресије гена. Нумеричке и структурне промене хромозома код биљака. Полиплоидија - морфолошки, физиолошки и цитогенетички значај. Хибридизација. Популациона екологија биљака. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Праћење и анализа микроклиматских параметара, уз одређивање биоклиматских профила. Одређивање животних форми и прављење спектра животних форми. Морфо-анатомска варијабилност популација и врста. Методе класичне и геометријске морфометрије. Израда анатомских препарата и њихова специфична бојења. Екофизиолошка истраживања: методе за одређивање садржаја воде у биљним ткивима, пропустљивост мембране. Екофизиолошка истраживања: интензитет фотосинтезе и флоуресценција. Екофизиолошка истраживања: активност ензима. Екофизиолошка истраживања: пероксидација мембранских липида. Анализа хемијских елемената у земљишту и биљним ткивима. Методе за сакупљање полена у већој количини. Припрема узорака полена за микроскопска истраживања. Анализа морфологије, вијабилности и учесталости полена и графичко представљање резултата. Класичне технике израде хромозомских препарата и анализе кариотипа код биљака. Припрема хромозомских препарата техником протопласта уз основе флуоресцентног бојења. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Stevanovic, B., Jankovic, M. (2001). Ekologija biljaka sa osnovama fizioloske ekologije biljaka. NNK International, Beograd, 514 | |||||||||
2 | Crawford R.M.M. (1989). Studies in Plant Survival - Ecological case histories of plant adaptations to adversity. Blackwell Scientific Publications. | |||||||||
3 | Hawes, C., Satiat-Jeunemaitre, B. (2001). Plant Cell Biology. Practical Approach. Oxford University Press. | |||||||||
4 | Vujičić, Z. (2002). Eksperimentalna biohemija, Praktikum. | |||||||||
5 | Cutler, D.F., Botha, T., Stevenson, D.W. (2008). Plant Anatomy. Am applied approach. Blackwell Publishing. | |||||||||
6 | Cox, C. B., Moore, P. D. (2005). Biogeography: an ecological and evolutionary approach. 7th edition. Blackwell Publishing. | |||||||||
7 | Cronk, Q. C. B., Bateman, R. M., Hawkins, J. A. (2002). Developmental Genetics and Plant Evolution. Taylor & Francis. | |||||||||
8 | Faegri, K., van der Pijl, L. (1966). The principles of Pollination Ecology. Pergamon Press. | |||||||||
9 | Hall, D. W., Byrd, J. H. (2012). Forensic Botany: a practical guide. Wiley-Blackwell. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 2 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе (микроскопирање, лабораторијске вежбе, хербаријум), студијски истраживачки рад. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 20 | |||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 30 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 20 | |||||||||