Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Експериментална и примењена ботаника | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
Назив предмета | Ембриологија цветница | |||||||||
Наставник (за предавања) | Соња Н. Дулетић-Лаушевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Соња Н. Дулетић-Лаушевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Студенти схватају карактеристике и фазе у развићу цветница. | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку курса, студенти су оспособљени да: 1. опишу цветне делове који учествују у процесу размножавања, 2. разликују мушке и женске репродуктивне делове према грађи и функцији, 3. повезују грађу и функцију одређених делова, 4. распознају ступњеве развоја антера, полена, оваријума, стигме, 5. анализирају разлике у начину опрашивања, оплођења и ембриогенезе међу биљним групама, 6. синтетизују знање о настанку ембриона и семена код различитих група биљака. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у ембриологију биљака – студију структура и процеса који воде формирању семена. Дескриптивна, компаративна, експериментална и молекуларна ембриологија. Развој антера; развој и сазревање полена; експресија гена током развоја полена; еволуција прашника. Развој оваријума (карпела, семених заметака и ембрионове кесице) и женског гаметофита. Полинација (интеракције полена и стигме); клијање полена и раст поленове цеви. Фертилизација. Раст и развој спорофита. Развој и варијације ендосперма код цветница. Ембриогенеза и раст ембриона. Ембрион и семе. Хемијски састав семена. Генетички и молекуларни аспекти ембриогенезе. Адвентивна ембриогенеза, соматска ембриогенеза, ембрионски развој полена, генетичка трансформација ембриона. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Проучавање анатомских и морфолошких карактеристика цветова, плодова, семена представника различитих фамилија. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Lersten N. L. (2004): Flowering Plant Embryology. Blackwell Publishing. | |||||||||
2 | Raghavan, V.(2000): Developmental Biology of Flowering Plants. Springer-Verlag, Berlin. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава. Лабораторијски рад са препаратима одабраних биљних таксона. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 40 | |||||||||