Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Зоологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Еволуциона морфологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Ана Т. Ивановић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да студенти схвате значај изучавања морфолошке варијабилности као и соновних компоненти морфолошке варијабилности. Студенти треба да сагледају комплексност морфолошких промена, као и основна ограничења еволуционих промена морфолошких структура. | |||||||||
Исход предмета |
По успешно завршеном курсу, очекује се да је студент способан да: Дискутује о претходно сеченим знањима о анатомији и морфологији и променам морфолошких структура током еволуционе историје животиња; Повезује значај морфолошке варијабилности и промена у онтогенетским путањама морфолошких целина са еволуционим променама. Дефинише алометријске промене облика као и процесе хетерохроније и хетеротопије. Разликује концепте морфолошке хомологије и аналогије. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Упознавање студената са теоријским оквирима еволуционе морфологије, морфологијом као научном облашћу и основним принципима еволуционе морфологије, као што су: 1) одлике морфолошких целина (време диференцијације, величина, облик), 2) настанак морфолошких целина током онтогеније (однос генотипа и фенотипа, концепт морфотипа, адаптације и ограничења у настанку морфолошких целина), 3) однос структуре и функције, и однос функције и биолошке улоге, 4) еволуциони трендови и екогеографска правила, 5) морфолошке новине и стазе, 6) однос величине и облика морфолошких целина (алометрија), 7) хетрохронија и хетеротопија, као и 8) концепти хомологије (хомоплазије) и аналогије (анаплазије) у морфологији. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Ивановић, А. и Калезић, М. (2013). Еволуциона морфологија: теоријске поставке и геометријска морфометрија. Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, радионице на задату тему, семинарски радови | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
50 | писмени испит | 50 | |||||||
практична настава | усмени испит | |||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||