Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Експериментална и примењена ботаника
Врста и ниво студија Мастер академске студије
Назив предмета Филогенија и еволуција цветница
Наставник (за предавања) Петар Д. Марин, Пеђа Т. Јанаћковић, Рајчевић Ф. Немања
Наставник/сарадник (за вежбе) Рајчевић Ф. Немања
Наставник/сарадник (за ДОН) Рајчевић Ф. Немања
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ курса је да се упознају са најновијим резултатима филогеније и еволуције скривеносеменица, посебно на основу молекуларних анализа.
Исход
предмета
Студенти повезују знања из еволуције, генетике, филогеније и систематике биљака. Студенти сагледавају и анализирају филогенетске односе скривеносеменица.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод. Филогенетски односи цетница (скривеносеменица) и осталих група васкуларних биљака. Преглед истраживања филогенетских односа биљака. Класификацијаја цветница. Морфолошки приступ. Фитохемијски приступ. Молекуларни приступ. Палеоботанички докази о еволуцији цветница. Паралелна и конвергентна еволуција биљака. Базалне скривеносеменице. Монокотиле. Ране дикотиле. Централне дикотиле. Caryophyllidae. Rosidae. Asteridae. 
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад)  
Литература
1 Soltis, D.E., Soltis, P.S., Endress, P.K., Chase, M.W. ( 2005). Phylogeny and evolution of Angiosperms. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA
2 Judd, W.S., Campbell, C.S., Kellogg, E.A., Stevens, P.F. (1999). Plant Systematics: A Phylogenetic Approach. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA; 
3 Page, R.D.M., Holmes, E.C. (1998). Molecular Evolution – A Phylogenetic Approach. Blackwell Science Ltd., Oxford.  
4 Simpson, M.G. (2006) Plant Systematics. Elsevier Academic Press. London, UK.
5 Beaulieu, J. M., O’Meara, B. C., Crane, P., & Donoghue, M. J. (2015). Heterogeneous Rates of Molecular Evolution and Diversification Could Explain the Triassic Age Estimate for Angiosperms. Systematic Biology, 64(5), 869–878. http://doi.org/10.1093/sysbio/syv027
6 Goremykin, V. V., Nikiforova, S. V., Cavalieri, D., Pindo, M., & Lockhart, P. (2015). The root of flowering plants and total evidence. Systematic Biology, syv028.
7 Zeng, L., Zhang, Q., Sun, R., Kong, H., Zhang, N., & Ma, H. (2014). Resolution of deep angiosperm phylogeny using conserved nuclear genes and estimates of early divergence times. Nature Communications, 5, 4956. http://doi.org/10.1038/ncomms5956
8 Tank, D. C., Eastman, J. M., Pennell, M. W., Soltis, P. S., Soltis, D. E., Hinchliff, C. E., … Harmon, L. J. (2015). Nested radiations and the pulse of angiosperm diversification: increased diversification rates often follow whole genome duplications. New Phytologist, 207(2), 454–467. http://doi.org/10.1111/nph.13491
9 Crepet, W. L., & Niklas, K. J. (2009). Darwin’s second “abominable mystery”: Why are there so many angiosperm species? American Journal of Botany, 96(1), 366–381. http://doi.org/10.3732/ajb.080012662(5), 886–898. http://doi.org/10.12705/625.13
10 Magallón, S., Gómez-Acevedo, S., Sánchez-Reyes, L. L., & Hernández-Hernández, T. (2015). A metacalibrated time-tree documents the early rise of flowering plant phylogenetic diversity. New Phytologist, 207(2), 437–453. http://doi.org/10.1111/nph.13264
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2   2    
Методе
извођења
наставе
 Теоријска настава и семинари. Избор најновијих значајнијих радова и књига из ове области, писање семинара и дискусија на задату тему.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 40