Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Експериментална и примењена ботаника | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
Назив предмета | Филогенија и еволуција цветница | |||||||||
Наставник (за предавања) | Петар Д. Марин, Пеђа Т. Јанаћковић, Рајчевић Ф. Немања | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Рајчевић Ф. Немања | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Рајчевић Ф. Немања | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ курса је да се упознају са најновијим резултатима филогеније и еволуције скривеносеменица, посебно на основу молекуларних анализа. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти повезују знања из еволуције, генетике, филогеније и систематике биљака. Студенти сагледавају и анализирају филогенетске односе скривеносеменица. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод. Филогенетски односи цетница (скривеносеменица) и осталих група васкуларних биљака. Преглед истраживања филогенетских односа биљака. Класификацијаја цветница. Морфолошки приступ. Фитохемијски приступ. Молекуларни приступ. Палеоботанички докази о еволуцији цветница. Паралелна и конвергентна еволуција биљака. Базалне скривеносеменице. Монокотиле. Ране дикотиле. Централне дикотиле. Caryophyllidae. Rosidae. Asteridae. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Soltis, D.E., Soltis, P.S., Endress, P.K., Chase, M.W. ( 2005). Phylogeny and evolution of Angiosperms. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA | |||||||||
2 | Judd, W.S., Campbell, C.S., Kellogg, E.A., Stevens, P.F. (1999). Plant Systematics: A Phylogenetic Approach. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA; | |||||||||
3 | Page, R.D.M., Holmes, E.C. (1998). Molecular Evolution – A Phylogenetic Approach. Blackwell Science Ltd., Oxford. | |||||||||
4 | Simpson, M.G. (2006) Plant Systematics. Elsevier Academic Press. London, UK. | |||||||||
5 | Beaulieu, J. M., O’Meara, B. C., Crane, P., & Donoghue, M. J. (2015). Heterogeneous Rates of Molecular Evolution and Diversification Could Explain the Triassic Age Estimate for Angiosperms. Systematic Biology, 64(5), 869–878. http://doi.org/10.1093/sysbio/syv027 | |||||||||
6 | Goremykin, V. V., Nikiforova, S. V., Cavalieri, D., Pindo, M., & Lockhart, P. (2015). The root of flowering plants and total evidence. Systematic Biology, syv028. | |||||||||
7 | Zeng, L., Zhang, Q., Sun, R., Kong, H., Zhang, N., & Ma, H. (2014). Resolution of deep angiosperm phylogeny using conserved nuclear genes and estimates of early divergence times. Nature Communications, 5, 4956. http://doi.org/10.1038/ncomms5956 | |||||||||
8 | Tank, D. C., Eastman, J. M., Pennell, M. W., Soltis, P. S., Soltis, D. E., Hinchliff, C. E., … Harmon, L. J. (2015). Nested radiations and the pulse of angiosperm diversification: increased diversification rates often follow whole genome duplications. New Phytologist, 207(2), 454–467. http://doi.org/10.1111/nph.13491 | |||||||||
9 | Crepet, W. L., & Niklas, K. J. (2009). Darwin’s second “abominable mystery”: Why are there so many angiosperm species? American Journal of Botany, 96(1), 366–381. http://doi.org/10.3732/ajb.080012662(5), 886–898. http://doi.org/10.12705/625.13 | |||||||||
10 | Magallón, S., Gómez-Acevedo, S., Sánchez-Reyes, L. L., & Hernández-Hernández, T. (2015). A metacalibrated time-tree documents the early rise of flowering plant phylogenetic diversity. New Phytologist, 207(2), 437–453. http://doi.org/10.1111/nph.13264 | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава и семинари. Избор најновијих значајнијих радова и књига из ове области, писање семинара и дискусија на задату тему. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 40 | |||||||||