Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Физиологија и биотехнологија биљака | |||||||||
Врста и ниво студија | Mастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Физологија стреса код биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Јаношевић А. Душица | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Јаношевић А. Душица | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да упозна студенте са ефектима абиотичких и биотичких фактора стресa на физиолошке, метаболичке и морфогенетске процесе, као и механизмима и принципима регулације одговора биљака на различите факторе стреса. | |||||||||
Исход предмета |
Познавање механизама деловања абиотичких и биотичких фактора стреса, као и одговора биљака на стрес, омогућује студентима да препознају и анализирају реакције биљака у условима стреса и прошире своја основна знања из области физиологије биљака. Знања стечена на овом курсу имају примену у заштити животне средине, пољопривреди, биотехнологији, и шумарству. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод: дефиниција стреса, подела и дејство на
биљке; аклимација и адаптација, примарни и секундарни стрес; оксидативни
стрес и механизми одбране; осмотски стрес и механизми отпорности (осмотска
адаптација), физиолошка суша; суша, механизми отпорност према водном
дефициту, абсцисинска киселина;
салинитет, толеранција биљака на стрес соли; анаеробни стрес, промене
у грађи, дисању и синтези протеина, етилен; утицај високих и ниских
температура на физиолошке и метаболичке процесе биљка, механизами отпорности
према високим и ниским температурама, аклимација
биљака; светлост као стресни фактор,
механизми заштите од штетног дејства високог интезитета светлости и UV
радијације; стрес тешких метала, толеранција на стрес тешких метала
(одржавање јонске хомеостазе, метал-транспортери, хелати), металофите и
хиперакумулатори; биотички фактори; утицај биотичких фактора на физиолошке и
метаболичке процесе; интеракција патогених организама у биљака у развоју
болести; одбрамбени механизми:
хиперсензитиван одговор, локални одговор и
систематска стечена резистенција; биљни хормони и резистенција. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Праћење ефеката једног од абиотичких фактора на растење и развиће биљака. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Нешковић, М., Коњевић, Р., Ћулафић, Љ. (2010), Физиологија
биљака, ННК-Интернационал, Београд |
|||||||||
2 | Taiz, L., Zeiger, E., Moller M.I., Murphy A., (2015), Plant Physiology and Development, Sinauer Associates, Inc., Publishers, Sunderland | |||||||||
3 | Nilsen E., Orcutt, D. (1996), Physiology of Plants Under Stress,
John Wiley & Sons, INC. New
York |
|||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | 2 | |||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања, истраживачки рад, семинар и консултације | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 5 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 40 | |||||||||