Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Физиологија и биотехнологија биљака
Врста и ниво студија Mастер академске студије, II ниво
Назив предмета Физологија стреса код биљака  
Наставник (за предавања) Јаношевић А. Душица
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Јаношевић А. Душица
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ предмета је да упозна студенте са ефектима абиотичких и биотичких фактора стресa на физиолошке, метаболичке и морфогенетске процесе, као и  механизмима и принципима регулације одговора биљака на различите факторе стреса.
Исход
предмета
Познавање механизама деловања абиотичких и биотичких фактора стреса, као и одговора биљака на стрес, омогућује студентима да препознају и анализирају реакције биљака у условима стреса и прошире своја основна знања из области физиологије биљака. Знања стечена на овом курсу имају примену  у заштити животне средине, пољопривреди, биотехнологији, и шумарству.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод: дефиниција стреса, подела и дејство на биљке; аклимација и адаптација, примарни и секундарни стрес; оксидативни стрес и механизми одбране; осмотски стрес и механизми отпорности (осмотска адаптација), физиолошка суша; суша, механизми отпорност према водном дефициту, абсцисинска киселина;  салинитет, толеранција биљака на стрес соли; анаеробни стрес, промене у грађи, дисању и синтези протеина, етилен; утицај високих и ниских температура на физиолошке и метаболичке процесе биљка, механизами отпорности према високим  и  ниским температурама, аклимација биљака;  светлост као стресни фактор, механизми заштите од штетног дејства високог интезитета светлости и UV радијације; стрес тешких метала, толеранција на стрес тешких метала (одржавање јонске хомеостазе, метал-транспортери, хелати), металофите и хиперакумулатори; биотички фактори; утицај биотичких фактора на физиолошке и метаболичке процесе; интеракција патогених организама у биљака у развоју болести;  одбрамбени механизми: хиперсензитиван одговор, локални одговор и  систематска стечена резистенција; биљни хормони и резистенција.

Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Праћење ефеката једног од абиотичких фактора на растење и развиће биљака.
Литература
1 Нешковић, М., Коњевић, Р., Ћулафић, Љ. (2010), Физиологија биљака, ННК-Интернационал, Београд
2 Taiz, L., Zeiger, E., Moller M.I., Murphy A., (2015), Plant Physiology and Development,  Sinauer Associates, Inc., Publishers, Sunderland
3 Nilsen E., Orcutt, D. (1996), Physiology of Plants Under Stress, John Wiley & Sons, INC.  New York
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 0 2 2  
Методе
извођења
наставе
Теоријска предавања,  истраживачки рад, семинар и консултације
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
5 писмени испит  
практична настава 5 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 40