Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Примењена генетика | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Генетичке основе оплемењивања организама | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марина М. Стаменковић-Радак | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марина М. Стаменковић-Радак | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Марина М. Стаменковић-Радак | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Да студенти схвате и развију способност разумевања принципа генетичких приступа и метода у стварању и гајењу биљака и животиња са жељеним особинама | |||||||||
Исход предмета |
Студент је оспособљен да дефинише и повеже основне појмове квантитативне генетике. Успешно примењује стечено знање у решавању рачунских проблема везаних за квантитативно генетичке параметре у оплемењивању. Разуме и анализира предности традиционалних и савремених молекуларно генетичких приступа у оплемењивању и вреднује значај диверзитета аутохтоних врста. Манипулише основним статистичким софтверима у решавању рачунских задатака квантитативне генетике | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Биолошки и економски појам и значај оплемењивања организама. Квантитативне особине, популација и узорак. Компоненте генетичке и фенотипске варијабилности Адитивни ефекат гена. Варијанса из доминансе и интеракције алела. Интеракција генотипа и средине - норме реакције генотипа. Генетичке и фенотипске корелације. Херитабилност у ужем и ширем смислу. Вештачка селекција; типови селекције и промена параметара који је одређују. Генотипска и оплемењивачка вредност. Инбридинг - добијање линија, сорти, култивара. Хетерозис - добијање хибрида. Методе мутагенезе у оплемењивању. Полиплоидија у оплемењивању. Примена нових технологија у оплемењивању организама. Генетички модификовани организми. Мапирање QTL. Генетички ресурси, аутохтоне популације и конзервација биодиверзитета врста које се користе у оплемењивању. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Обука у коришћењењу одговарајућих статистичких пакета у обради података и рачунању параметара квантитативне генетике. Дистрибуције особина. Основе aнализе варијансе и коваријансе. Коефицијент херитабилности. Коефицијент инбридинга. Генотипска и оплемењивачка вредност. Квантитативно генетичке и молекуларно генетичке методе у оплемењивању организама-демонстрација метода у лабораторији и пољу кроз посете релевантним институтима. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Анђелковић, М., М. Стаменковић-Радак. 2013.Гени у популацијама. Биолошки факултет, Београд. | |||||||||
2 | Falconer, D.S., F.C. MacKay. 1996. Introduction to Quantitative genetics. Pearson. Prentice Hall. | |||||||||
3 | Hall, SJG. 2004. Livestock Biodiversity:genetic resources for the farming of the future.Blackwell Publ. | |||||||||
4 | Acquaah G. 2007. Principles of plant genetics and breeding.Blackwell Publ. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања. Рачунске вежбе уз коришћење једноставних статистичких софтвера. Индивидуално решавање кратких проблема - предлагање решења конкретних проблема у програму оплемењивања, писмено. Домаћи задаци. Демонстрација сложенијих метода и технологија - посета релевантним институцијама. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 10 | |||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | 20 | |||||||||