Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија, Молекуларна биологија и физиологија
Изборно подручје (модул) Физиологија и биотехнологија биљака, Молекуларна биологија и биотехнологија биљака
Врста и ниво студија Мастер академске студије, II ниво  
Назив предмета In vitro култура виших биљака
Наставник (за предавања) Ивана Ч. Драгићевић
Наставник/сарадник (за вежбе) /
Наставник/сарадник (за ДОН) Милорад M. Вујичић; Деса Терзија
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни, изборни
Услов /
Циљ
предмета
Курс обезбеђује детаљна теоријска и практична знања о принципима и техникама култивисања биљака и биљних делова у контролисаним  лабораторијским условима  in vitro. Студенти добијају теоријска знања о процесима као што су морфогенеза  in vitro, соматска ембриогенеза, андрогенеза и генетичка трансформација биљака, који су од значаја за научна истраживања у физиологији биљака. Курс оспособљава студенте за коришћење техника рада у асептичним условима и експериментални рад у области физиологије биљака. 
Исход
предмета
Студенти су оспособљени за планирање, поставку и одређивање резултата експеримената који подразумевају коришћење техника in vitro, као и за примену стечених практичних и теоријских знања у биотехнологији биљака. 
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод; тотипотентност, диференцијација и дедиференцијација биљних ћелија; типови култура; лабораторијска опрема и принципи рада у асептичним условима. Припрема, састав и избор хранљивих подлога; изолација и стерилизација биљног материјала; иницијација култура у условима in vitro и субкултивација. Утицај избора биљног материјала на растење и развој култура; утицај физичких фактора на раст и развој култура; вегетативно размножавање и микропропагација. Суспензије ћелија и културе протопласта; индукција и гајење калусних култура. Културе биљних органа; фактори органогенезе in vitro; регенерација биљних органа in vitro. Соматска ембриогенеза (индукција, хормонална регулација). Андрогенеза; култура хаплоидних биљака. Фузија протопласта; хибридизација. Преношење биљака из културе in vitro са хранљивих подлога у земљу и аклиматизација на услове ex vitro; Проблеми гајења биљака у условима in vitro; сомаклонално варирање. Примена in vitro културе виших биљака у очувању биљног генофонда и заштити и реинтродукцији угрожених и ендемичних врста биљака. Улога и значај техника културе биљака in vitro у генетичким манипулацијама; примена in vitro културе биљака у експерименталним истраживањима; поставка експеримената у култури in vitro - дизајн експеримента. Комерцијална примена техника културе биљних  ћелија, ткива и органа in vitro; примена in vitro културе биљака у биотехнологији, пољопривреди и хортикултури.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Стерилизација посуђа и припрема раствора минералних елемената, витамина и хормона. Припрема хранљивих подлога за културу биљака  in vitro. Површинска стерилизација семена и осталог биљног материјала за увођење у културу.  Рад у асептичним условима; микропропагација; индукција калуса шаргарепе - поставка. Одређивање индекса мултипликације пупољака у културама изданака. Одређивање прираста масе калуса и коренова. Поставка експерименталних задатака студената. Одређивање резултата експерименаталних задатака. Статистичка обрада добијених резултата и њихово представљање.
Литература
1 Pierik, R.L.M. (1997). In vitro culture of higher plants. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers
2 Нешковић, М., Коњевић, Р. и Ћулафић, Љ. (2010). Физиологија биљака. Београд: ННК-Интернационал
3 Jelaska, S. (1994). Kultura biljnih stanica i tkiva. Zagreb: Školska knjiga 
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 0 2 4 /
Методе
извођења
наставе
теоријска предавања, експерименталне вежбе (ДОН), студијски истраживачки рад
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит /
практична настава 40 усмени испит 50
колоквијуми /    
семинари /