Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Експериментална и примењена ботаника | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
Назив предмета | Молекуларне методе у ботаници | |||||||||
Наставник (за предавања) | Немања Ф. Рајчевић, Пеђа Т. Јанаћковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Немања Ф. Рајчевић, Пеђа Т. Јанаћковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Увид у савремене молекуларне методе у анализи диверзитета унутар и између таксона. Оспособљавање студента за одабир адекватних молекуларних маркера и самостални истраживачки рад. | |||||||||
Исход предмета |
Студент је оспособљен да примењује основне и савремене методе у молекуларној систематици биљака. Студент самостално врши екстракцију биљне ДНК и амплификацију таргет региона. Анализира добијене секвенце и процењује ниво информативности одбараних молекуларних маркера. Студент процењује популациони диверзитет и анализира филогеографске односе. Студент реконструише филогенетска стабла на основу добијених података. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Развој молекуларне систематике биљака, мултилокус и унилокус молекуларни маркери. Квантификација варијабилности на основу молекуларних маркера. Молекуларна филогенија. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Изолација укупне биљне ДНК CTAB методом. Претраживање GenBank, BLAST претрага, одабир адекватног локуса са амплификацију, дизајнирање прајмера. PCR амплификација таргет региона и електрофореза. Преузимање секвенци GenBank, Поравнање секвенци. Употреба различитих софтверских пакета за анализу популационе варијабилности, филогеографских односа и конструкције филогенетских стабала. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Page, R.D.M., Holmes, E.C. (1998). Molecular Evolution – A Phylogenetic Approach. Blackwell Science Ltd., Oxford | |||||||||
2 | Soltis, D.E., Soltis, P.S., Dojle, J.J. (eds.) (1998). Molecular Systematics of plants II. DNA sequencing. Kluwer Academic Publishers, Boston. | |||||||||
3 | John C. Avise (ed.) (2010) Molecular Ecology and Evolution, Irvine, USA | |||||||||
4 | Joanna R. Freeland (2005) Molecular Ecology, John Wiley&Sons, England | |||||||||
5 | John C. Avise (ed.) (1994) Molecular Markers, Natural History and Evolution, New York, USA | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
1 | 3 | 2 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, Лабораторијске вежбе, Рачунарске вежбе. Студијски истраживачки рад. Тимски рад. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 30 | |||||||||