Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Примењена генетика
Врста и ниво студија Мастер академске студије, II ниво
Назив предмета Принципи генетичких истраживања сложених особина
Наставник (за предавања) Марина М. Стаменковић-Радак, Софија Б. Павковић-Лучић
Наставник/сарадник (за вежбе) 0
Наставник/сарадник (за ДОН) Марина М. Стаменковић-Радак, Софија Б. Павковић-Лучић
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Усвајање савремених сазнања о генетичким приступима и методама  истраживања сложених особина, посебно код човека. 
Исход
предмета
Студент разликује мултифакторијски однос генотипа и фенотипа сложених особина од једноставно детерминисаних менделовских. Способан је да теоретски примени одговарајуће генетичке приступе и методе у задатом проблему испољавања особине у родословима и популацији. Уме да протумачи вероватноћу ризика за настанак неког поремећаја зависно од резултата и методе студије.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Појам сложеног фенотипа – «неменделовске особине» и њихово наслеђивање.  Полигено наслеђивање и интеракција са средином. Генетичка  хетерогеност у испољавању особине.Узрочност испољавања и вероватноћа испољавања особина. Основни дизајн истраживања сложених особина и обољења у хуманим популацијама. Квантитативно генетички притуп; одређивање коефицијента херитабилности и анализа компоненти фенотипске и генетичке варијабилности сложених особина. Генетички маркери и употреба у одређивању локуса за сложене особине. Породичне студије везаности. Популационе студије асоцијација широм генома.Неравнотежа везаности у популацијама као метод истраживања генетичке детерминације сложених особина. Појам хаплотипа и мапирање генома човека. Понашање као сложен фенотип; генетичка условљеност понашања животиња и човека. Типови и дизајнирање експеримената у генетици понашања.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Метод родослова у добијању информација и мапирању локуса за сложене особине.Рекомбинације, мапирање QTL. Вероватноћа, процена ризика. Херитабилност, анализа варијансе.  Идентичност алела по пореклу, метод шеровања алела. ГВАС каталог - интернет алатке за претраживање података о генетичкој детерминацији сложених поремећаја и обољења.  
Литература
1  Strachan T. and A Read. 2011. Human molecular genetics.Garland Sci.
2 Templeton, A. R. 2006. Population Genetics and Microevolutionary Theory. Wiley.
3 Byron, C. J. and P. Mormède (eds.). 2007. Neurobehavioral Genetics: Methods and Applications. Taylor and Francis. 
4 Анђелковић, М. И М. Стаменковић-Радак 2013. Гени у популацијама. Биолошки факултет, Београд. 
5 Kim, Y-K. 2009. Handbook of Behavior Genetics. Springer              
6 Plomin, R., J. C. DeFries, V. S. Knopik, J. M. Neiderhiser. 2013. Behavioral Genetics. Worth Publishers, New York.  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2   1    
Методе
извођења
наставе
Предавања. Домаћи задаци са проблемима за решавање. Дискусија на основу одабраних научних радова везаних за пређено градиво, са структуираним питањима која  помажу да се лакше разумеју циљеви, методе и резултати. Писање и одбрана семинарског рада.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава   усмени испит 40
колоквијуми 20    
семинари 30