Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Зоологија | |||||||||
Врста и ниво студија | мастер академске студије | |||||||||
Назив предмета | Медицинска ентомологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Снежана М. Томановић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | нема | |||||||||
Циљ предмета |
Стицање знања о инсектима и другим сродним артроподама које су од значаја за здравље људи, механизмима њиховог утицаја, разноврсности патогена које преносе и обољењима која могу да узрокују као и савременим мерама превенције, заштите и контроле. | |||||||||
Исход предмета |
Студент познаје механизме којима инсекти и друге сродне артроподе утичу на здравље људи. У стању је да препозна медицински најзначајније групе инсеката и сродних артропода, познаје њихово распрострањење, утицај на здравље човека, патогене које преносе и болести које ти патогени могу да изазову. Студент је упознат са савременим и адекватним мерама превенције, заштите и контроле медицински значајних инсеката и сродних артропода. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у медицинску ентомологију. Механизми деловања инсеката и сродних артропода на здравље људи-директно и индиректно. Векторска улога инсеката. Комарци-медицински значајне врсте, распрострањење, векторски потенцијал и патогени. Муве-медицински значај, врсте, распрострањење, обољења која изазивају. Флеботомине--медицински значај, врсте, распрострањење, обољења која изазивају. Ваши-медицински значај, врсте, распрострањење, обољења која изазивају. Буве-медицински значај, врсте, распрострањење, обољења која изазивају. Крпељи-медицински значај, врсте, распрострањење, обољења која изазивају. Гриње-медицински значај, врсте, распрострањење, обољења која изазивају. Остале медицински значајне артроподе. Методе превенције, заштите и контроле. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | 1. Методе у истраживању директног и индиректног деловања медицински значајних инсеката и сродних артропода. 2.Препознавање најзначајнијих група инсеката и сродних артропода од медицинског значаја. 3. Детекција узрочника лајмске болести, спирохета Borrelia burgdorferii sensu lato у крпељима. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Mike Service (2012). Medical entomology for students. Cambridge University Press | |||||||||
2 | Schmidt GD & Roberts LS. (2006). Foundations of parasitologyMcGraw-Hill International Edition. | |||||||||
3 | Ревијски радови из области | |||||||||
4 | Милутиновић М, Радуловић Ж, Петровић З, Томановић С. (2012). Крпељи (Acari: Ixodidae, Argasidae) Србије. Српска академија наука и уметности, Београд | |||||||||
5 | Брајковић М. (2007). Паразитске и отровне животиње. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | 2 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања уз Power Point презентацију; Континуиране консултације; Практичне вежбе; Провера остварености исхода писменим испитом. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 40 | |||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||