Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Примењена генетика
Врста и ниво студија Мастер академске студије,  II ниво
Назив предмета Виши курс медицинске генетике
Наставник (за предавања) Катарина М. Зељић
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Катарина М. Зељић
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов генетика
Циљ
предмета
Усвајање најновијих сазнања о наследној основи хромозомских, моногенских и других генетичких поремећаја код човека.
Исход
предмета
Савладавање најновијих, проширених сазнања из медицинске генетике у дијагностици и решавању проблема из праксе. Након завршетка курса студент прави разлику између пренаталне и постнаталне генетичке анализе и дефинише критеријуме за спровођење генетичког тестирања моногенских, митохондријских, малигних болести и других генетичких поремећаја код човека. Заступање ставова и дискутовање на задату тему из области медицинске генетике, посебно пренаталне генетичке анализе. Студент ће моћи да самостално  изолује ДНК из узорака хуманог материјала, рукује PCR уређајем и представи резултате RFLP анализе.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод у медицинску генетику. Медицинска цитогенетика: конвенционалне, бендинг, и савремене технике (Fluorescent in situ hibridisation, Multi-color chromosome painting, Array comparative genomic hybridisation) које се користе у анализи кариотипа. Структурне и нумеричке аутозомне аберације код човека и њихова дијагностика. Најпознатији синдроми везани за аутозоме. Детерминација пола. Структурне и нумеричке абнормалности полних хромозома и њихова дијагностика. Најпознатији синдроми везани за полне хромозоме. Мозаицизам. Болести хромозомске нестабилности. Болести повезане са аберантним импринтигом, унипаренталном дизомијом и болести „динамичких мутација“ и њихова дијагностика. Цитогенетичка и молекуларна дијагностика малигних болести. Пренатална цитогенетичка дијагностика. Митохондријске болести. Молекуларна основа моногенских болести. Технике које се користе у пренаталној и постнаталној дијагностици моногенских болести. Неинвазивна пренатална генетичка дијагностика. Мултифакторијалне болести. Генетичко саветовање. 
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Демонстрација цитогенетичких, молекуларно-цитогенетичких и молекуларних техника које се користе у дијагнози хромозомских и генских поремећаја и анализа кариотипова. Изолација ДНК из хуманог материјала. PCR и RFLP анализа. Други облици наставе: дискусија на задату тему и симулација рада генетичког саветовалишта.
Литература
1 Guć-Šćekić, M i Radivojević, D. 2009. Priručnik iz Medicinske genetike. Biološki fekuktet Univerziteta u Beogradu i Alta Nova, Beograd, 1-172 
2 Turnopenny, P. And Ellard, S. 2005 : Emery s - Elements of Medical Genetics.12th Edition. Curchill Livingstone, Edinburg, UK. 
3 Russel, P. 2006. Genetics A Mendelian Approach. 1st Edition. Pearson Benjain Cummings, San Francisko, USA.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 0 2 0 0
Методе
извођења
наставе
Теоријска настава-предавања. Други облици наставе.
 
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава   усмени испит 40
колоквијуми 60    
семинари