Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Примењена генетика | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Виши курс медицинске генетике | |||||||||
Наставник (за предавања) | Катарина М. Зељић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Катарина М. Зељић | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | генетика | |||||||||
Циљ предмета |
Усвајање најновијих сазнања о наследној основи хромозомских, моногенских и других генетичких поремећаја код човека. | |||||||||
Исход предмета |
Савладавање најновијих, проширених сазнања из медицинске генетике у дијагностици и решавању проблема из праксе. Након завршетка курса студент прави разлику између пренаталне и постнаталне генетичке анализе и дефинише критеријуме за спровођење генетичког тестирања моногенских, митохондријских, малигних болести и других генетичких поремећаја код човека. Заступање ставова и дискутовање на задату тему из области медицинске генетике, посебно пренаталне генетичке анализе. Студент ће моћи да самостално изолује ДНК из узорака хуманог материјала, рукује PCR уређајем и представи резултате RFLP анализе. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у медицинску генетику. Медицинска цитогенетика: конвенционалне, бендинг, и савремене технике (Fluorescent in situ hibridisation, Multi-color chromosome painting, Array comparative genomic hybridisation) које се користе у анализи кариотипа. Структурне и нумеричке аутозомне аберације код човека и њихова дијагностика. Најпознатији синдроми везани за аутозоме. Детерминација пола. Структурне и нумеричке абнормалности полних хромозома и њихова дијагностика. Најпознатији синдроми везани за полне хромозоме. Мозаицизам. Болести хромозомске нестабилности. Болести повезане са аберантним импринтигом, унипаренталном дизомијом и болести „динамичких мутација“ и њихова дијагностика. Цитогенетичка и молекуларна дијагностика малигних болести. Пренатална цитогенетичка дијагностика. Митохондријске болести. Молекуларна основа моногенских болести. Технике које се користе у пренаталној и постнаталној дијагностици моногенских болести. Неинвазивна пренатална генетичка дијагностика. Мултифакторијалне болести. Генетичко саветовање. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Демонстрација цитогенетичких, молекуларно-цитогенетичких и молекуларних техника које се користе у дијагнози хромозомских и генских поремећаја и анализа кариотипова. Изолација ДНК из хуманог материјала. PCR и RFLP анализа. Други облици наставе: дискусија на задату тему и симулација рада генетичког саветовалишта. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Guć-Šćekić, M i Radivojević, D. 2009. Priručnik iz Medicinske genetike. Biološki fekuktet Univerziteta u Beogradu i Alta Nova, Beograd, 1-172 | |||||||||
2 | Turnopenny, P. And Ellard, S. 2005 : Emery s - Elements of Medical Genetics.12th Edition. Curchill Livingstone, Edinburg, UK. | |||||||||
3 | Russel, P. 2006. Genetics A Mendelian Approach. 1st Edition. Pearson Benjain Cummings, San Francisko, USA. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | 0 | 0 | ||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава-предавања. Други облици наставе. | |||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | 60 | |||||||||
семинари | ||||||||||