Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија, Заштита животне средине | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Екологија и диверзитет бриофита | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марко С. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марко С. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Марко С. Сабовљевић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са диверзитетом и екологијом друге највеће групе копнених биљака. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти разликују главне групе бриофита и специфичне представнике група, њихове морфо-анатомске посебености, еколошке карактеристике, животне форме и животне стратегије. Самостално могу да објасне значај у датом екосистему и адаптације на срединске услове. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у диверзитет разнородне групе биљног под-царства бриофита. Тресетнице. Власци. Фењераче. Акрокарпне маховине. Плеурокарпне маховине. Талусне и талусоидне јетрењаче. Листасте јетрењаче. Биогеографија бриофита. Ареали бриофита. Улога бриофита у различитим екосистемима. Еколошке и физиолошке карактеристике група. Адаптације, стратегије преживљавања, животне форме. Абиотички фактори и бриофите. Биотички фактори и бриофите. Бриофите као индикатори. Мониторинг и бриофите. Угроженост бриофита. Конзервациона биологија бриофита. Бриофите Србије и Балканског полуострва. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Упознавање са стручном бриолошком терминологијом, коришћење кључева. Одређивање представника група - микроскопирање. Уочавање животних форми. Животне стратегије in vivo. Адаптације на срединске услове. Одређивање станишта на основу понуђених адаптација. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Glime, JM. (2007). Bryophyte Ecology. Michigen State University. Ebook. http://www.bryoecol.mtu.edu/ | |||||||||
2 | Tuba Z, Slack NG & Stark LR. 2012. Bryophyte ecology and climate change. Cambridge University Press. ISBN 9780521757775 | |||||||||
3 | Shaw AJ & Goffinet B. 2009. Bryophyte Biology. Cambridge University Press. ISBN 978-1139171304 | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 2 | 1 | |||||||
Методе извођења наставе |
Усмено, лабораторисјке вежбе, микроскопирање - детерминација таксона, теренске вежбе. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 15 | усмени испит | 70 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 10 | |||||||||