Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Екологија
Изборно подручје (модул) Заштита животне средине
Врста и ниво студија Мастер академске студије, II ниво  
Назив предмета Еколошки аспекти просторног планирања
Наставник (за предавања) Радовић, И, Дејан
Наставник/сарадник (за вежбе) Радовић, И, Дејан
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са савременим аспектима просторног планирања
који су непосредно везани за развој и унапређивање система
заштите животне средине и концепт одрживог развоја.
Сагледавање искустава, како успешних, тако и неуспешних,
који су везани за наше поднебље, али и светских искустава из домена
урбанизма, економског развоја и просторног планирања.
Примена картографије, тематског картирања и ГИС-а у
области екологије и заштите животне средине
Исход
предмета
Студенти ће: разумети значај и потребу примене еколошких начела и
принципа у процесу просторног планирања; познавати основну методологију тематског картирања и
примене ГИС-а; моћи да се укључе у рад мултидисциплинарних тимовима на
креирању и реализацији просторних планова.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Дефиниција, предмет истраживања и објашњење основних појмова
просторног планирања и просторног плана. Елементи затвореног и отвореног плана.
Простор као предмет анализе и синтезе. Просторни план Републике Србије;
корени урбанистичког плана - искуства у Србији;
стратегија развоја и уређења насеља у Србији. Циљеви у просторном планирању.
Инструменти за спровођење плана; учешће јавности у припреми и доношењу просторног плана.
Основне карактеристике планирања у Европи и САД.
Дефиниција, задатак и подела картографије; појам тематске картографије; тематска карта.
Примена ГИС-а у екологији, биогеографији и заштити животне средине
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Израда тематског атласа на примеру Националних паркова Тара и Скадарско језеро:
 хипсометријско хидрографска карта; карта углова нагиба; карта експозиција рељефа;
 карта топлих и хладних експозиција; вегетацијска карта; карта газдинских јединица;
 анализа просторних планова НП Тара и Скадарско језеро;
пројектовање информационог система на примеру заштићеног подручја природе
Литература
1 Perišić, D. (1985): O prostornom planiranju. Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije. Beograd.
2 Peterca, M., Radošević, N., Racetin,F. (1974): Kartografija. Vojnogeografski institut. Beograd.
3 Prostorni plan Republike Srbije (1996): Republika Srbija,  Beograd.
4 Stojkov, B. (2000): Metode prostornog planiranja. Geografski fakultet, Beograd.
5 Tošković, D. (1996). Uvod u prostorno i urbanističko planiranje Gro knjiga Beograd.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Усмена предавања еx-катедра, практична настава (вежбе) и
индивидуални практични рад под супервизијом
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 50
практична настава   усмени испит  
колоквијуми 40    
семинари