Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Заштита животне средине | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Еколошки аспекти просторног планирања | |||||||||
Наставник (за предавања) | Радовић, И, Дејан | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Радовић, И, Дејан | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са савременим аспектима
просторног планирања који су непосредно везани за развој и унапређивање система заштите животне средине и концепт одрживог развоја. Сагледавање искустава, како успешних, тако и неуспешних, који су везани за наше поднебље, али и светских искустава из домена урбанизма, економског развоја и просторног планирања. Примена картографије, тематског картирања и ГИС-а у области екологије и заштите животне средине |
|||||||||
Исход предмета |
Студенти ће: разумети значај и потребу примене
еколошких начела и принципа у процесу просторног планирања; познавати основну методологију тематског картирања и примене ГИС-а; моћи да се укључе у рад мултидисциплинарних тимовима на креирању и реализацији просторних планова. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Дефиниција, предмет истраживања и објашњење
основних појмова просторног планирања и просторног плана. Елементи затвореног и отвореног плана. Простор као предмет анализе и синтезе. Просторни план Републике Србије; корени урбанистичког плана - искуства у Србији; стратегија развоја и уређења насеља у Србији. Циљеви у просторном планирању. Инструменти за спровођење плана; учешће јавности у припреми и доношењу просторног плана. Основне карактеристике планирања у Европи и САД. Дефиниција, задатак и подела картографије; појам тематске картографије; тематска карта. Примена ГИС-а у екологији, биогеографији и заштити животне средине |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Израда тематског атласа на примеру Националних
паркова Тара и Скадарско језеро: хипсометријско хидрографска карта; карта углова нагиба; карта експозиција рељефа; карта топлих и хладних експозиција; вегетацијска карта; карта газдинских јединица; анализа просторних планова НП Тара и Скадарско језеро; пројектовање информационог система на примеру заштићеног подручја природе |
|||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Perišić, D. (1985): O prostornom planiranju. Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije. Beograd. | |||||||||
2 | Peterca, M., Radošević, N., Racetin,F. (1974): Kartografija. Vojnogeografski institut. Beograd. | |||||||||
3 | Prostorni plan Republike Srbije (1996): Republika Srbija, Beograd. | |||||||||
4 | Stojkov, B. (2000): Metode prostornog planiranja. Geografski fakultet, Beograd. | |||||||||
5 | Tošković, D. (1996). Uvod u prostorno i urbanističko planiranje Gro knjiga Beograd. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Усмена предавања еx-катедра, практична настава
(вежбе) и индивидуални практични рад под супервизијом |
|||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 50 | |||||||
практична настава | усмени испит | |||||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||