Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија; Заштита животне средине | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Екосистеми Србије и Балканског полуострва | |||||||||
Наставник (за предавања) | Дмитар В. Лакушић, Слободан Д. Јовановић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Дмитар В. Лакушић, Слободан Д. Јовановић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | заједички обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са везама између станишта, екосистема и вегетација у комплексном сагледавању реалних односа који се одвијају у простору у коме се одвија живот. Сагледавање теоретског и практичног значаја појма станиште, са посебним освртом на досадашња искуства у заштити биодиверзитета. Упознавање са основним атрибутима екосистема и станишта, као и принципима класификације и номенклатуре станишта. Детаљно упознавање са основним типовима станишта Србије и Балканског полуострва. Упознавање са појмовима капацитет екосистема, временска организација (динамика) терестричних екосистема, заштита, обнова и унапређивање екосистема, као и могућностима и брзином природне и антропогено потпомогнуте обнове екосистема у Србији и на Балканском полуострву. | |||||||||
Исход предмета |
Студенати су оспособљени да идентификују и класификују станишта и екосистеме, да препознају степен њиховог значаја, угрожености и позиције у сукцесивном развоју, као и да планирају и предузимају адекватне мере њихове заштите, обнове или унапређивања. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Први део курса је посвећен принципима класификације екосистема и станишта, као и детаљном упознавању студената са основним карактеристикама екосистема Србије и Балканског полуострва. У овом делу курса посебна пажња ће бити посвећена: маринским и обалским екосистемима; екосистемима копнених површинских вода; мочварама, тресавама и ритовима; зељастим екосистемима, жбунастим и шумским екосистемима; унутарконтиненталним екосистемима са слабо развијеном вегетацијом, као и руралним и урбаним екосистемима. Други део курса је посвећен принципима обнове и унапређивања екосистема. Посебна пажња ће бити посвећена појмовима примарни и секундарни диверзитет екосистема; капацитет животне средине, способност и брзина природне обнове терестричних екосистема. Након дефинисање појмова обнова и унапређивање, као и заштита екосистема, промовише се екосистемски приступ у обнови и унапређивању животне средине, где се посебан значај посвећује теорији климакса природних екосистема у различитим еколошким и биогеографским деловима Србије и Балканског полуострва. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Упознавањe са принципима идентификација екосистема и станишта, употреба кључева за идентификацију станишта, упознавање са најзначајнијим едификаторима неклиматогених екосистема Србије; практична провера стечених знања на полудневном терену у околини Београда. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Лакушић, Д., Блаженчић, Ј., Ранђеловић, В., Буторац, Б., Вукојичић, С., Златковић, Б., Јовановић, С., Шинжар-Секулић, Ј., Жуковец, Д., Ћалић, И. & Павићевић, Д. (2005). Станишта Србије – Приручник са описима и основним подацима. ─ In: Лакушић, Д. (ед.): Станишта Србије. - Биолошки факултет, Универзитет у Београду, Министарство за науку и заштиту животне средине Републике Србије, pp. 684, http://habitat.bio.bg.ac.yu/ | |||||||||
2 | Đurović, S., Lakušić, D. (2015): KLJUČ ZA IDENTIFIKACIJU STANIŠTA. Materijal za realizaciju praktične nastave i pripremu kolokvijuma iz predmeta Ekosistemi i staništa Srbije i Balkanskog poluostrva. - Biološki fakultet, Univerzitet u Beogradu. | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предмет ће бити реализован кроз теоријску наставу (предавања), практичну наставу (вежбе и семинари) и теренски рад (у оквиру курса Теренски практикум 2) | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 60 | |||||||
колоквијуми | 25 | |||||||||
семинари | ||||||||||