Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Глобална екологија и енергетика екосистема | |||||||||
Наставник (за предавања) | Драган С. Катарановски, Срђан Ж. Стаменковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Срђан Ж. Стаменковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Студенти ће савладати концептуални оквир и методологију макроекологије који ће им омогућити да сагледају интегрисаност биосфере као јединственог еколошког система, њено порекло, динамику и развој. Проучиће основне глобалне еколошке феномене у хијерархијском контексту и сагледати улогу антропогеног фактора у модификовању основних енергетских и материјалних токова у биосфери. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће: идентификовати и диференцирати основне структурне и функционалне компоненте еколошких система на различитим нивоима еколошке хијерархије; валоризовати домет и значај теорије еколошких хијерархија; процењивати допринос холистичког приступа анализи макроеколошких феномена у односу на друге приступе и закључивати о утицају антропогеног фактора на динамику и развој еколошких система. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Општи концептуални оквир енергетике екосистема и биосфере; општи модел састава, структуре и динамике еколошких система; промет и пренос енергије, материје и информација у екосистемима и биосфери; основни постулати теорије еколошких хијерархија; стабилност и променљивост екосистема различитих нивоа организације; опште правилности организације екоситема на Земљи, биотичка и абиотичка условљеност у биосфери; састав, структура и динамика биогехемијских цилуса; еколошка стехиометрија; антропогене модификације биогеохемисјких циклуса и биосфере. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Анализа одабраних екосистемских минимодела продукције, потрошње и разлагања; анализа структуре и стабилности трофичких комплекса. Израда семинарских радова из одабраних поглавља енергетике екосистема, глобалне екологије и биогеохемијских циклуса градивних материја у биосфери. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Odum, E., Barrett G. W. (2005). Fundamentals of Ecology, 5th Edition, (Thompson) Brooks/Cole, pp 458. | |||||||||
2 | Jorgensen, S. E. (ed) (2009). Ecosystem ecology. Academic Press Publishers, pp 521. | |||||||||
3 | Jorgensen, S. E. (ed) (2010). Global ecology. Academic Press Publishers, pp 480. | |||||||||
4 | Schlesinger, W.H., Bernhardt (2013). Biogeochemistry: an analysis of global change. Academic Press Publishers, pp 688. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Фронтална и вођена дијалошка (за теоријску наставу), групна пројектна (за вежбе и семинаре). | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 50 | ||||||||
практична настава | 20 | усмени испит | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 30 | |||||||||