Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија. Екологија
Изборно подручје (модул) Зоологија, Заштита животне средине
Врста и ниво студија Мастер академске студије, II ниво
Назив предмета Макроинвертебрате као индикатори квалитета воде
Наставник (за предавања) Ивана М. Живић
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Студенти ће овладати знањима и вештинама који ће им омогућити да користе макроинвертебрата за процену квалитета површинских воде.
Исход
предмета
Студент ће по завршетку курса бити оспособљен: да разликује биоиндикаторе чистих и загађених вода; разматра значај макоринвертебрата у оцени квалитета воде користећи листе сапробних валенци; планира теренска истраживања користећи акватичне бескичмењаке; за израчунавања индекса сапробности и биотичких индекса, креирања база података мониторинга, анализу и тумачење добијених податка о квалитету воде на основу макрозообентоса.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Биоиндикација (појам, значај, методе). Биолошки мониторинг. Индикаторске врсте квалитета воде, дефиниција. Класификација биоиндикатора. Сапробна валенца-појам и значај. Индекси сапробности. Биотички индекси. Одређивање квалитета воде на основу макрозообентоса.
.  
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Узимање узорака организама биоиндикатора за квантитативну и квалитативну анализу, фиксирање, конзервирање, етикетирање узорака. Упознавање са биоиндикаторским
особинама појединих представника макроинверетбрата. Употреба "кључева" за идентификацију. Методе израчунавања индекса сапробности и биотичких индекса. Статистичка анализа података.
Литература
1 Керовец, М. (1986). Приручник за упознавање бескраљешњака наших потока и ријека. Загреб: Графички завод Хрватске.
2 Spellerberg,  F. I. (2005). Monitoring Ecological Change. 2nd Edition. Cambridge University Press. 
3 Kriska, G (2013). Freshwater Invertebrates in Central Europe, A Field Guide. Wien: Springer-Verlag
4 Cushman, F.S. (2015). Benthic Macroinvertebrate. Ecology & Identification.Geneva, NY: Hobart & William Smith Colleges.
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 0 2    
Методе
извођења
наставе
Теоријска настава. Лабораторијски рад. Самостални рад студената. Израда
семинарских радова у којима би студенти обрађивали и презентовали најсавременије методе из области акватичне зоологије.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава   усмени испит 40
колоквијуми 20    
семинари 40