Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија. Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Зоологија, Заштита животне средине | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Макроинвертебрате као индикатори квалитета воде | |||||||||
Наставник (за предавања) | Ивана М. Живић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Студенти ће овладати знањима и вештинама који ће им омогућити да користе макроинвертебрата за процену квалитета површинских воде. | |||||||||
Исход предмета |
Студент ће по завршетку курса бити оспособљен: да разликује биоиндикаторе чистих и загађених вода; разматра значај макоринвертебрата у оцени квалитета воде користећи листе сапробних валенци; планира теренска истраживања користећи акватичне бескичмењаке; за израчунавања индекса сапробности и биотичких индекса, креирања база података мониторинга, анализу и тумачење добијених податка о квалитету воде на основу макрозообентоса. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Биоиндикација (појам, значај, методе). Биолошки
мониторинг. Индикаторске врсте квалитета воде, дефиниција. Класификација
биоиндикатора. Сапробна валенца-појам и значај. Индекси сапробности. Биотички
индекси. Одређивање квалитета воде на основу макрозообентоса. . |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Узимање узорака организама биоиндикатора за
квантитативну и квалитативну анализу, фиксирање, конзервирање, етикетирање
узорака. Упознавање са биоиндикаторским особинама појединих представника макроинверетбрата. Употреба "кључева" за идентификацију. Методе израчунавања индекса сапробности и биотичких индекса. Статистичка анализа података. |
|||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Керовец, М. (1986). Приручник за упознавање бескраљешњака наших потока и ријека. Загреб: Графички завод Хрватске. | |||||||||
2 | Spellerberg, F. I. (2005). Monitoring Ecological Change. 2nd Edition. Cambridge University Press. | |||||||||
3 | Kriska, G (2013). Freshwater Invertebrates in Central Europe, A Field Guide. Wien: Springer-Verlag | |||||||||
4 | Cushman, F.S. (2015). Benthic Macroinvertebrate. Ecology & Identification.Geneva, NY: Hobart & William Smith Colleges. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава. Лабораторијски рад.
Самостални рад студената. Израда семинарских радова у којима би студенти обрађивали и презентовали најсавременије методе из области акватичне зоологије. |
|||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | 40 | |||||||||