Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија. Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија алги. Заштита животне средине. | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Мониторинг површинских вода на основу алги | |||||||||
Наставник (за предавања) | Гордана В. Субаков Симић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Драгана Д. Предојевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни, изборни | |||||||
Услов | нема | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да се студенти упознају са методама које се користе у мониторингу површинских вода на основу алги и да науче да их примењују. | |||||||||
Исход предмета |
Студент: дефинише принципе Оквирне Директиве ЕУ о водама; набраја и разликује нивое еколошких статуса водних тела; одређује квалитативни и квантитативни састав фитопланктона уз помоћ кључева; израчунава укупну бројност и удео раздела алги на нивоу јединки, ћелија и биомасе; идентификује и пребројава силикатне алге; израчунава дијатомне индексе; израчунава индексе сапробности; процењује ризик употребе акумулација под цветањем цијанобактерија по људско здравље. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Оквирна Директива ЕУ о водама. Дефиниција еколошког статуса површинских водних тела. Употреба фитопланктона у мониторингу површинских вода. Употреба фитобентоса у мониторингу површинских вода. Дијатомни индекси. Систем сапробности. Мониторинг акумулација за водоснабдевање. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Квалитативни и квантитативни састав фитопланктона. Израчунавање биомасе фитопланктона. Израчунавање процентуалног удела раздела алги у укупном броју јединки, ћелија и биомасе фитопланктона. Дијатомни индекси - преглед микроскопских субузорака. Израчунавање одабраних дијатомних индекса. Израчунавање индекса сапробности. Мониторинг акумулација за водоснабдевање и процена ризика по здравље људи на одабраном примеру. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Reynolds, C. S. (1984): The ecology of freshwater phytoplankton.- Cambridge Universitu Press, 384pp. | |||||||||
2 | Sournia, A. (1978): Phytoplankton manual.- United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris, 337 pp. | |||||||||
3 | Kelly, M.G., Adams, C., Graves, A.C., Jamieson, J., Krokowski, J., Lycett, E.B., Murray-Bligh, J., Pritchard, S. & Wilkins, C. (2001) The Trophic Diatom Index: A User's Manual. Revised Edition. R&D Technical Report E2/TR2, Bristol: Environment Agency. | |||||||||
4 | Coste, M., Boutry, S., Tison-Rosebery, J., Delmas, F. (2009):Improvements of the Biological Diatom Index (BDI): Description and efficiency of the new version (BDI-2006). Ecological indicators 9: 621–650. | |||||||||
5 | Chorus, I. (2005):Current approaches to
cyanotoxin risk assessment, risk management and regulations in different countries. Federal Environmental Agency. Berlin. 117pp. |
|||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска и практична настава. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |||||||
практична настава | 60 | усмени испит | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||