Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија; Заштита животне средине | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Технологија заштите животне средине | |||||||||
Наставник (за предавања) | др Александар Р. Поповић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | др Александар Р. Поповић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ наставе је упознавање са основним процесима у животној средини и њиховом хемијском основом, особинама, пореклом и процесима у атмосфери, хидросфери, литосфери и биосфери, најважнијим загађујућим супстанцама, основним хемијским реакцијама одговорним за трансформације загађујућих супстанци у животној средини и технолошким поступцима којима је могуће спречити и умањити загађење или смањити његов ефекат након што доспе до животне средине | |||||||||
Исход предмета |
Исход наставе је разумевање везе између физичких и хемијских законитости и стања у животној средини, као и начини на који је могуће спречити или отклонити загађење животне средине, ако је оно настало. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Загађивачи, Топлотно загађивање вода, Еутрофикација, Класификација загађивача животне средине, Биљке и микроорганизми као хемијски фактори животне средине. Редокс стања вода и седимената. Стварање и састав земљишта. Неорганске супстанце земљишта. Органске супстанце земљишта. Хуминске супстанце. Хемијски процеси у земљишту. Класификација загађивача земљишта. Извори загађивања прехрамбених производа. Главни загађивачи. Хемијска баријера. Хемодинамика загађивача. Биоконцентровање. Порекло Земљине атмосфере. Структура атмосферског омотача. Специфичности атмосферске хемије. Аеросол. Стратосферски и тропосферски аеросол. Основни хемизам озонског слоја. Антропогено угрожавање озонског слога. Смог. Ефекат "стаклене баште". Киселе кише. Састав тропосферског ваздуха. Биогени и геохемијски извори састојака тропосферског ваздуха. Атмосферске реакције стварања тропосферског ваздуха. Интеракције гасова и воденог аеросола. Угљендиоксид-карбонатна равнотежа. Природни извори загађивања ваздуха. Самопречишћавање ваздуха. Принципи заштите ваздуха од загађивања. Структура чисте воде. Физичке особине чисте воде. Изотопски састав воде. Карактеристике воде у природи. Вода као дисперзиона средина. Температурна стратификација вода. Сумпорна једињења у водама. Алкалитет и ацидитет вода. Гвожђе у водама. Порекло катјона у водама. Органске супстанце у водама. Вода као животна средина. Сапробна стања. Циклус воде у природи. Хемодинамика кишнице. Штетно дејство загађивача ваздуха на људе, биљке и материјале. Принципи заштите ваздуха од загађивања. Главни антропогени извори загађивања ваздуха. Класификација загађивача воде. Извори загађивања вода. Опште карактеристике пијаће воде. Принципи поступања са отпадним водама. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Вођена прорада одабраних студија случаја | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Д. Веселиновић, И. Гржетић, Ш. Ђармати, Д. Марковић: "Физичкохемијске основе заштите животне средине- књига 1: Стања и процеси у животној средини", Факултет за физичку хемију, Београд 2005 | |||||||||
2 | Д. Веселиновић, Ш. Ђармати, И. Гржетић, Д. Марковић: "Физичкохемијске основе заштите животне средине- књига 2: Извори загађивања, последице и заштита", Универзитет у Београду, Београд 2005 | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 0 | 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, вођена настава | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 70 | ||||||||
практична настава | усмени испит | |||||||||
колоквијуми | 30 | |||||||||
семинари | ||||||||||