Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Екологија
Изборно подручје (модул) Сви модули
Врста и ниво студија Мастер академске студије
Назив предмета Моделовање ареала и еколошких ниша
Наставник (за предавања) др Срђан Ж. Стаменковић, др Јасмина Шинжар Секулић
Наставник/сарадник (за вежбе) др Срђан Ж. Стаменковић, др Јасмина Шинжар Секулић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов Одслушан предмет "Основе ГИС-а"
Циљ
предмета
Оспособити кандидате да самостално прикупе податке, поставе, реше и анализирају просторно експлицитне моделе еколошких ниша и креирају моделе распрострањења у разлчитим сценаријама климатских промена.
Исход
предмета
Кандидати ће по завршетку курса бити оспособљени да: прикупе и припреме податке, поставе, реше и интерпретирају просторнe моделе распрострањења или/и еколошких ниша одабраних врста на задатом подручју применом адекватне методологије. Биће у стању да прогнозирају промене распрострањења и еколошког простора у условима климатских промена.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Рекапитулација развоја теорије еколошких ниша. БАМ хеуристика и екстензија на ареале. Преглед методологије и конкретних техника анализе. Еколошки простор и моделовање ниша, екстензије просторних модела ниша на ареале. Преглед јавно доступних података о сценопоетичним и биономичним чиниоцима, припрема података за рад и методе одређивања кључних чиниоца за рад. Интерпретација и валидација резултата. Поставка и решавање модела овојнiца (BioClim модели). Поставка и решавање статистичко корелативних модела (ENFA модел). Поставка и решавање модела машинског учења (MaxEnt модел)
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Прикупљање и пропрема података у ИКТ окружењу; поставка, анализа и прорада основних категорија просторно експлицитних модела ареала и еколошких ниша; моделовање еколошког простора, поставка и развој БАМ модела распрострањења. Интерпретација и валидација резултата.
Литература        
1 Peterson, A., Soberón, J., Pearson, R., Anderson, R., Martínez-Meyer, E., Nakamura, M., Araújo, M. (2011). Ecological Niches and Geographic Distributions. Princeton University press. pp. 328 
2 Guisan, A., Thuiller, W., & Zimmermann, N. E. (2017). Habitat suitability and distribution models: with applications in R. Cambridge University Press. pp. 514. 
3  
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Реализација курса ће у бити радионичарског типа, где ће после сваког уводног поглавља теоријска наставе уследити практичан рад кандидата: критичка рецепција одабраних теоријских поглавља литературе; прикушљање и припрема података и решавање једноставних угледних задатака из градива на одабраним таксонима у јавно доступном софтверу; самостални рад и вежбање на поставци, решавању и интерпретацији резултата у одабраним софтверским пакетима на основу реално прикупљених података из  проблематике значајне за курс. 
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава 50 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари