Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Сви модули | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
Назив предмета | Моделовање ареала и еколошких ниша | |||||||||
Наставник (за предавања) | др Срђан Ж. Стаменковић, др Јасмина Шинжар Секулић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | др Срђан Ж. Стаменковић, др Јасмина Шинжар Секулић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | Одслушан предмет "Основе ГИС-а" | |||||||||
Циљ предмета |
Оспособити кандидате да самостално прикупе податке, поставе, реше и анализирају просторно експлицитне моделе еколошких ниша и креирају моделе распрострањења у разлчитим сценаријама климатских промена. | |||||||||
Исход предмета |
Кандидати ће по завршетку курса бити оспособљени да: прикупе и припреме податке, поставе, реше и интерпретирају просторнe моделе распрострањења или/и еколошких ниша одабраних врста на задатом подручју применом адекватне методологије. Биће у стању да прогнозирају промене распрострањења и еколошког простора у условима климатских промена. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Рекапитулација развоја теорије еколошких ниша. БАМ хеуристика и екстензија на ареале. Преглед методологије и конкретних техника анализе. Еколошки простор и моделовање ниша, екстензије просторних модела ниша на ареале. Преглед јавно доступних података о сценопоетичним и биономичним чиниоцима, припрема података за рад и методе одређивања кључних чиниоца за рад. Интерпретација и валидација резултата. Поставка и решавање модела овојнiца (BioClim модели). Поставка и решавање статистичко корелативних модела (ENFA модел). Поставка и решавање модела машинског учења (MaxEnt модел) | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Прикупљање и пропрема података у ИКТ окружењу; поставка, анализа и прорада основних категорија просторно експлицитних модела ареала и еколошких ниша; моделовање еколошког простора, поставка и развој БАМ модела распрострањења. Интерпретација и валидација резултата. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Peterson, A., Soberón, J., Pearson, R., Anderson, R., Martínez-Meyer, E., Nakamura, M., Araújo, M. (2011). Ecological Niches and Geographic Distributions. Princeton University press. pp. 328 | |||||||||
2 | Guisan, A., Thuiller, W., & Zimmermann, N. E. (2017). Habitat suitability and distribution models: with applications in R. Cambridge University Press. pp. 514. | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Реализација курса ће у бити радионичарског типа, где ће после сваког уводног поглавља теоријска наставе уследити практичан рад кандидата: критичка рецепција одабраних теоријских поглавља литературе; прикушљање и припрема података и решавање једноставних угледних задатака из градива на одабраним таксонима у јавно доступном софтверу; самостални рад и вежбање на поставци, решавању и интерпретацији резултата у одабраним софтверским пакетима на основу реално прикупљених података из проблематике значајне за курс. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 50 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||