Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Молекуларна биологија и физиологија
Изборно подручје (модул) Молекуларна биологија и биотехнологија биљака
Врста и ниво студија Мастер академске студије, II ниво
Назив предмета Физиологија и молекуларна биологија стреса код биљака 
Наставник (за предавања) Јаношевић А. Душица
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Јаношевић А. Душица
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ предмета је да упозна студенте са факторима стресa, њиховог утицаја на физиолошке, метаболичке и морфогенетске процесе, као и  физиолошким и молекуларним механизмима и принципима регулације одговора  биљака на различите факторе стреса.
Исход
предмета
Познавање механизама деловања фактора стреса, перцепције и трансдукције сигнала стреса, као и одговора биљака на стрес, омогућује студентима да препознају и анализирају реакције биљака у условима стреса и прошире своја основна знања из области физиологије биљака. Знања стечена на овом курсу имају примену  у заштити животне средине, пољопривреди, биотехнологији, и шумарству.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод: дефиниција стреса, подела и дејство на биљке; аклимација (систематски стечена аклимација) и адаптација, примарни и секундарни стрес; ефекат абиотички и биотичких фактори стреса на растење и развиће биљака; механизам перцепције и трансдукције сигнала стреса (улога калцијума и реактивних врста кисеоника); интеракција стресних фактора и комуникација сигнала стреса; оксидативни стрес, настајање реактивних форми кисеоника и активација антиоксидативног система; водни дефицит (суша, повишени салинитет);  механизми отпорност према водном дефициту (осмотска адаптација,  улога и  биосинтеза компатибилних осмолита), абсцисинска киселина (АBА) и њена улога у трансдукцији сигнала осмотског стреса (АBА зависни и АBА независни пут преноса сигнала);   стрес соли (регулација јонске хомеостазе, SOS сигнални пут), толеранција биљака на стрес соли (детоксикација натријума и редистрибуција јона); анаеробни стрес, промене у грађи, дисању и синтези протеина у хипоксичним и аноксичним условима, перцепција  (улога хемоглбина као сензора стреса) и трансдукција сигнала анаеробног стреса, етилен; утицај високих и ниских температура на физиолошке и метаболичке процесе биљка, перцепција и трансдукција сигнала стреса, механизами отпорности према ниским температурама (синтеза COR протеина, антифриз протеина, акумулација осмолита), механизами отпорности према високим температурама (протеини топлотног удара), улога АBА и салицине киселине у повећању термотолеранције, аклимација биљака;  светлост као стресни фактор, механизми заштите фотосинтетичког апарата у условима високог интезитета светлости и UV радијације; стрес тешких метала, механизми избегавања стреса, толеранција на стрес тешких метала (одржавање јонске хомеостазе, метал-транспортери, хелати), металофите и хиперакумулатори; биотички фактори; утицај биотичких фактора на физиолошке и метаболичке процесе; интеракција патогених организама у биљака у развоју болести;  одбраммбени механизми: хиперсензитиван одговор, локални одговор и  систематска стечена резистенција; хербиворе; салицина киселина, јасмонати, етилен  (јасмонски сигнални пут и системин сигнални пут).

Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Праћење ефеката једног од абиотичких фактора на растење и развиће биљака.
Литература
1 Нешковић, М., Коњевић, Р., Ћулафић, Љ. (2010), Физиологија биљака, ННК-Интернационал, Београд
2 Taiz, L., Zeiger, E., Moller M.I., Murphy A., (2015), Plant Physiology and Development,  Sinauer Associates, Inc., Publishers, Sunderland
3 Nilsen E., Orcutt, D. (1996), Physiology of Plants Under Stress, John Wiley & Sons, INC.  New York
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 0 2 2  
Методе
извођења
наставе
Теоријска предавања, истраживачки рад,  семинар и консултације
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
5 писмени испит  
практична настава 5 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 40