Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Физиологија и биотехнологија биљака, Молекуларна биологија и биотехнологија биљака | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | In vitro култура виших биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Ивана Ч. Драгићевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | / | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Деса Терзија | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни, изборни | |||||||
Услов | / | |||||||||
Циљ предмета |
Курс обезбеђује детаљна теоријска и практична знања о принципима и техникама култивисања биљака и биљних делова у контролисаним лабораторијским условима in vitro. Студенти добијају теоријска знања о процесима као што су морфогенеза in vitro, соматска ембриогенеза, андрогенеза и генетичка трансформација биљака, који су од значаја за научна истраживања у физиологији биљака. Курс оспособљава студенте за коришћење техника рада у асептичним условима и експериментални рад у области физиологије биљака. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти су оспособљени за планирање, поставку и одређивање резултата експеримената који подразумевају коришћење техника in vitro, као и за примену стечених практичних и теоријских знања у биотехнологији биљака. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод; тотипотентност, диференцијација и дедиференцијација биљних ћелија; типови култура; лабораторијска опрема и принципи рада у асептичним условима. Припрема, састав и избор хранљивих подлога; изолација и стерилизација биљног материјала; иницијација култура у условима in vitro и субкултивација. Утицај избора биљног материјала на растење и развој култура; утицај физичких фактора на раст и развој култура; вегетативно размножавање и микропропагација. Суспензије ћелија и културе протопласта; индукција и гајење калусних култура. Културе биљних органа; фактори органогенезе in vitro; регенерација биљних органа in vitro. Соматска ембриогенеза (индукција, хормонална регулација). Андрогенеза; култура хаплоидних биљака. Фузија протопласта; хибридизација. Преношење биљака из културе in vitro са хранљивих подлога у земљу и аклиматизација на услове ex vitro; Проблеми гајења биљака у условима in vitro; сомаклонално варирање. Примена in vitro културе виших биљака у очувању биљног генофонда и заштити и реинтродукцији угрожених и ендемичних врста биљака. Улога и значај техника културе биљака in vitro у генетичким манипулацијама; примена in vitro културе биљака у експерименталним истраживањима; поставка експеримената у култури in vitro - дизајн експеримента. Комерцијална примена техника културе биљних ћелија, ткива и органа in vitro; примена in vitro културе биљака у биотехнологији, пољопривреди и хортикултури. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Стерилизација посуђа и припрема раствора минералних елемената, витамина и хормона. Припрема хранљивих подлога за културу биљака in vitro. Површинска стерилизација семена и осталог биљног материјала за увођење у културу. Рад у асептичним условима; микропропагација; индукција калуса шаргарепе - поставка. Одређивање индекса мултипликације пупољака у културама изданака. Одређивање прираста масе калуса и коренова. Поставка експерименталних задатака студената. Одређивање резултата експерименаталних задатака. Статистичка обрада добијених резултата и њихово представљање. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Pierik, R.L.M. (1997). In vitro culture of higher plants. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers | |||||||||
2 | Нешковић, М., Коњевић, Р. и Ћулафић, Љ. (2010). Физиологија биљака. Београд: ННК-Интернационал | |||||||||
3 | Jelaska, S. (1994). Kultura biljnih stanica i tkiva. Zagreb: Školska knjiga | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | 4 | / | ||||||
Методе извођења наставе |
теоријска предавања, експерименталне вежбе (ДОН), студијски истраживачки рад | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | / | |||||||
практична настава | 40 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | / | |||||||||
семинари | / | |||||||||