Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Генетичко инжењерство и биотехнологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије II ниво | |||||||||
Назив предмета | Молекуларни механизми резистенције на антибиотике | |||||||||
Наставник (за предавања) | Бранко У. Јовчић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ наставе је да се студенти упознају с молекуларним механизмима деловања антибиотика, с успостављањем релације између физиолошке функције таргета и последица деловања антибиотика на молекул таргета, као и одговором бактеријске ћелије на деловање антибиотика. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти разумеју деловање антибиотика као и узроке и последице ширења резистенције на антибиотике. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод (Историјат антимикробне хемотерапије); Биохемијски аспекти деловања антибиотика; Инхибитори синтезе зида бактерија; Инхибитори функционалности ћелијске мембране; Инхибитори синтезе нуклеинских киселина; Инхибитори синтезе протеина; Урођена резистенција. Фенотипска резистенција. Стечена резистенција. Улога порина и ефлукс пумпи у резистенцији на антибиотике. Улога хоризонталног трансфера гена у ширењу резистенције. Резистенција на антибиотике и геномика. Клинички значај феномена резистенције на антибиотике. Развој алтернативних терапеутских приступа за инхибицију бактерија резистентних на већи број антибиотика. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Љубиша Тописировић, Бранко Јовчић. Антибиотици: молекуларни механизми деловања и резистенције. Универзитет у Београду Биолошки факултет. 2013. | |||||||||
2 | «Antibiotics: Actions, Origins, Resistance», Christopher Walsh, ASM, USA, 2003. | |||||||||
3 | Релевантни научни радови из области | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, семинарски радови | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 50 | |||||||||