Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Професор биологије | |||||||||
Изборно подручје (модул) | ||||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Генетика човека | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марина М. Стаменковић-Радак, Катарина М. Зељић, Драгана Д. Цветковић, Биљана M. Стојковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Марина М. Стаменковић-Радак, Катарина М. Зељић, Драгана Д. Цветковић, Биљана M. Стојковић | |||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Усвајање савремених сазнања о приступима и методама у истраживањима генетичке варијабилности и еволуције човека, као и о применама генетичких података у медицини. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће бити оспособљени да разликују мултифакторски однос између генотипа и фенотипа код сложених особина од једноставно детерминисаних менделовских особина човека; да дефинишу порекло различитости унутар и између популација људи; да протумаче вероватноћу настанка неког поремећаја зависно од резултата и методе студије, у родослову и популацији; да формирају душтвено одговорне и педагошки образовно усмерене ставове о етичким аспектима примене знања генетике човека у различитим областима. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Моногено, полигено и у интеракцији са средином детерминисане особине. Узрочност испољавања и вероватноћа испољавања особина. Геном човека. Генетичка варијабилност популација човека - облици и порекло унутар-популационе и међу-популационе генетичке варијабилности људске врсте. Појам хаплотипа и мапирање генома човека. Геном, здравље и болест. Генетичко тестирање и саветовање - појам и аспекти примене генетичке информације човека. Однос између биолошке и културне еволуције човека. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Метод родослова у добијању информација и мапирању локуса. Вероватноћа, процена ризика. Херитабилност, анализа варијансе. Идентичност алела по пореклу. Коефицијент инбридинга. Анализа родослова. ГВАС каталог - интернет алатке за претраживање података о генетичкој детерминацији сложених поремећаја и обољења. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Lewis, R. 2005. Human genetics; concepts and applications. McGraw-Hill. | |||||||||
2 | Анђелковић, М. И М. Стаменковић-Радак 2013.Гени у популацијама. Bioloski fakultet, Beograd | |||||||||
3 | Stone, L.,P.F.Lurquin. 2007. Genes, Culture and Human Evolution; a synthesis.Blackwell Publ. | |||||||||
4 | Јobling, М. А., Hollox, Е., Kivisild, T., Tyler-Smith, C. (2013): Human Evolutionary Genetics. NY: Garland Science (2nd edition) | |||||||||
5 | Knight, J. 2009. Human genetic diversity. Oxford Univ Press | |||||||||
6 | Guć-Šćekić, M i Radivojević, D. 2009. Priručnik iz Medicinske genetike. Biološki fekuktet Univerziteta u Beogradu i Alta Nova, Beograd, 1-172 | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања. Интерактивно решавање проблема. Обука у коришћењу пригодних софтвера и интернет доступних сајтова за илустровање проблема генетике човека за школски узраст. Домаћи задаци са проблемима за решавање. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | 30 | |||||||||