Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Професор биологије
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер академске студије, II ниво
Назив предмета Генетика човека
Наставник (за предавања) Марина М. Стаменковић-Радак, Катарина М. Зељић, Драгана Д. Цветковић, Биљана M. Стојковић
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Марина М. Стаменковић-Радак, Катарина М. Зељић, Драгана Д. Цветковић, Биљана M. Стојковић
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Усвајање савремених сазнања о приступима и методама у истраживањима генетичке варијабилности и еволуције човека, као и о применама генетичких података у медицини. 
Исход
предмета
Студенти ће бити оспособљени да разликују мултифакторски однос између генотипа и фенотипа код сложених особина од једноставно детерминисаних менделовских особина човека; да дефинишу порекло различитости унутар и између популација људи; да протумаче вероватноћу настанка неког поремећаја зависно од резултата и методе студије, у родослову и популацији; да формирају душтвено одговорне и педагошки образовно усмерене ставове о етичким аспектима примене знања генетике човека у различитим областима.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Моногено, полигено и у интеракцији са средином детерминисане особине. Узрочност испољавања и вероватноћа испољавања особина. Геном човека. Генетичка варијабилност популација човека - облици и порекло унутар-популационе и међу-популационе генетичке варијабилности људске врсте. Појам хаплотипа и мапирање генома човека. Геном, здравље и болест. Генетичко тестирање и саветовање - појам и аспекти примене генетичке информације човека. Однос између биолошке и културне еволуције човека.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Метод родослова у добијању информација и мапирању локуса. Вероватноћа, процена ризика. Херитабилност, анализа варијансе.  Идентичност алела по пореклу. Коефицијент инбридинга. Анализа родослова. ГВАС каталог - интернет алатке за претраживање података о генетичкој детерминацији сложених поремећаја и обољења.  
Литература
1 Lewis, R. 2005. Human genetics; concepts and applications. McGraw-Hill. 
2 Анђелковић, М. И М. Стаменковић-Радак 2013.Гени у популацијама. Bioloski fakultet, Beograd
3  Stone, L.,P.F.Lurquin. 2007. Genes, Culture and Human Evolution; a synthesis.Blackwell Publ.
4 Јobling, М. А., Hollox, Е., Kivisild, T., Tyler-Smith, C. (2013): Human Evolutionary Genetics. NY: Garland Science (2nd edition)
5 Knight, J. 2009. Human genetic diversity. Oxford Univ Press              
6 Guć-Šćekić, M i Radivojević, D. 2009. Priručnik iz Medicinske genetike. Biološki fekuktet Univerziteta u Beogradu i Alta Nova, Beograd, 1-172  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2   1    
Методе
извођења
наставе
Предавања. Интерактивно решавање проблема. Обука у коришћењу пригодних софтвера и интернет доступних сајтова за илустровање проблема генетике човека за школски узраст. Домаћи задаци са проблемима за решавање. 
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава   усмени испит 40
колоквијуми 20    
семинари 30