Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Професор биологије, Професор екологије и заштите животне средине
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер академске студије, II ниво
Назив предмета Лековите биљке и самоникло шумско воће
Наставник (за предавања) Милан М. Вељић
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Милан М. Вељић
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање  самониклих и гајених лековитих биљака и самониклог шумског воћа, њихових карактеристика, распрострањења и значаја. 
Исход
предмета
Разуме значај и примену лековитих биљака и самониклог шумског воћа. Препознаваје лековите биљаке и самоникло шумско воће. Примењује стечено теоријско и практично знање.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Историјски преглед коришћења лековитих биљака и самониклог шумског воћа. Лековите биљке у традиционалној медицини (етноботаника, етномедицина). Привредни значај лековитих биљака и самониклог шумског воћа (економска ботаника). Гајене лековите, ароматичне и зачинске биљке. Самоникле лековите, ароматичне и зачинске биљке. Отровне биљке. Значај ароматичних, зачинских биљака и самониклог шумског воћа за човека. Значај шумског воћа у људској исхрани. Хемијски састав шумског воћа. Таксономски и филогенетски положај самониклих врста воћа. Ретке и заштићене лековите биљке и самоникло шумско воће и фактори њиховог угрожавања. Биолошка функција, значај и примена секундарних метаболита. Упознавање честих лековитих, ароматичних, зачинских биљака и самониклог шумског воћа. Cupressaceae (Juniperus spp.). Apiaceae (врсте родова Apium, Carvum, Foeniculum, Daucus, Pastinaca итд.). Valerianaceae (Valeriana officinalis). Lamiaceae (врсте родова Thymus, Salvia, Mentha, Satureja, Hyssopus, Melissa, Origanum, Ocimum, Sideritis, Rosmarinus итд.). Asteraceae (врсте родова Helichrysum, Artemisia, Calendula, Tussilago, Inula, Matricaria, Achillea, Taraxacum, Cichorium и др.). Malvaceae (Malva sylvestris, Althaea officinalis). Rosaceae (врсте рода Rubus, Crataegus, Fragaria, Malus, Pirus, Prunus, Rosa, Sorbus, и др.). Tiliaceae (врсте рода Tilia). Hypericaceae (Hypericum perforatum). Papaveraceae (Chelidonium, Papaver). Fabaceae (Glycyrrhiza, Trigonella, Melilotus и др.). Betulaceae (врсте рода Betula). Alliaceae (врсте рода Allium). Berberidaceae (Berberis). Cornaceae (Cornus). Corylaceae (Corylus). Vacciniaceae (Vaccinium). Caprifoliaceae (Viburnum). Vitaceae (Vitis). Sambucaceae (Sambucus). Rhamnaceae (Rhamnus). Fagaceae (Castanea) и друге фамилије.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад)  
Литература
1 Zohara Yaniv, Uriel Bachrach (Eds.) (2005). Handbook of Medicinal Plants. Food Products Press, New York, London, Oxford
2 Pahlow, M. (1989) Velika Knjiga ljekovitog bilja, Cankarjeva založba.
3 Sarić, M. (ed.) (1989). Lekovite biljke SR Sarbije, Srpska Akademija nauka i umetnosti, posebna izdanja, Knj DXCVIII., Beograd
4 Mratinić, E. i Kojić, M. (1998). Samonikle vrste voćaka Srbije, Institut za istraživanja u poljoprivredi, Beograd
5 Tucakov, Ј. (1984). Lečenje biljem. Izdavačka radna organizacija Rad, Beograd.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2   2    
Методе
извођења
наставе
Предавања, семинарски радови, теренска настава.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 50