Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Професор биологије | |||||||||
Изборно подручје (модул) | ||||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Методика наставе биологије | |||||||||
Наставник (за предавања) | Јелена Д Станисављевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Јелена Д Станисављевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студената будућих професора са основама методике наставе биологије и њихово оспособљавање за рад у настави | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће након завршетка курса моћи да: дефинишу појам и основне елементе предметне дидактике-методике наставе биологије; анализирају ефикасност метода и средстава наставног рада; примене адекватне дидактичке моделе, реализују препаративну, оперативну и верификативну фазу наставног процеса биологије; изведу акционо истраживање/уведу иновације у наставу биологије. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Дефиниција и предмет проучавања методике наставе биологије. Положај методике наставе биологије у си¬стему наука. Структура методике наставе биологије. Задаци методике наставе биологије. Однос био¬лгије као науке и наставног предмета. Циљ и задаци наставе биологије. Преглед развоја наставе био¬ло¬гије у систему наставе природних наука. Наставни садржаји у настави биологије (методички правци схвବтања, принципи распореда, извори, структуралне компоненете и основни критеријуми за одабир на¬ставних садржаја). Наставни план и програм биологије. Наставни принципи у настави биологије (општи дидактички и методички принципи). Врсте наставе биологије и наставни облици (појам, класификација). Наставне методе (систем, функција и класификација), методички аспекти и корелација у настави био¬ло¬гије. Наставни објекти, наставна технологија и наставна средства у настави биологије (појам, функције, општа и методичка класификација). Дидактички и методички захтеви за избор и примену наставних средстава. Вербална, текстуална, визуелна, аудитивна, аудиовизуелна наставна средства у нстави био¬ло¬гије. Мултимедијалност и симулације у настави биологије. Наставна средства и принцип очигледности у настави биологије. Основне особености програмирања и припремања за рад. Макропрограмирање и ми¬кропрограмирање (обрада наставне јединице и писана припрема за час). Евиденциони поступци и њи¬хо¬ва улога у настави биологије. Типови оцењивања (функције и критеријуми вредновања, тестови знања). Корелација евидентирања и оцењивања. Ваннаставне активности (домаћи задаци, биолошка и еколошка секција, такмичења и др.). Диференцијација наставе биологије према критеријуму дидактичког моделовања (проблемска настава биологије, тимска настава биологије, програмирана настава биологије, егземпларна настава биологије,...). Личност наставника биологије. Методологија методичких истраживања у настави биологије. Тенденције у савременој концепцији наставе биологије. Увођење иновација у наставни процес биологије. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Садржај вежби у потпуности прати садржај теоријске наставе. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Станисављевић, Ј., Радоњић, С. (2009). Методика наставе биологије. Биолошки факултет Универзитета у Београду, Београд, стр.280. | |||||||||
2 | Станисављевић, Ј. (2010). Практикум из методике наставе биологије I-део. Биолошки факултет Универзитета у Београду, Београд, стр. 215. | |||||||||
3 | Станисављевић, Ј. (2011). Практикум из методике наставе биологије II-део. Биолошки факултет Универзитета у Београду, Београд, стр.151. | |||||||||
4 | Станисављевић, Ј. (2011) Упоредни приказ ефикасности наставних модела за реализацију еколошких и општих биолошких програмских садржаја. Универзитет у Београду-Биолошки факултет, Београд, стр. 203. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | 0 | 0 | |||||||
Методе извођења наставе |
Усмено излагање, дијалог-монолог, демонстативно-илустративна метода и практичан рад. Облици рада : фронтални, индивидуални, групни и рад у пару. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
15 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 35 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||