Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Професор биологије | |||||||||
Изборно подручје (модул) | ||||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Психологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Бојана П. Шкорц | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Бојана П. Шкорц | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезан | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са основама психологије
личности и учења и стицање компетенција за образовни и педагошки рад са децом
и младима. Усвајање опшег нивоа знања из психологије сазнајних процеса,
овладавање психолошким садржајима којима се стиче и унапређује комепетенца за
едукативни рад у образовању, као и подршка за лични професионални
научни развој. |
|||||||||
Исход предмета |
Након завршетка курса студенти ће бити у
могућности да: дефинишу појмове психологија личности, општа и когнитивна
психологија; да примене стечена знања и принципе рада на личном плану и у
формалном образовном процесу; активно учествују у ваннаставним и додатним
облицима образовних програма; испоље социјалну и емоционалну прилагођеност у
раду са децом и даровитим појединцима и групама; искажу осетљивост за разлике
између индивидуа и потребе развојних узраста. Студент ће бити оспособљен да
се успешно укључи у образовну делатност формалних институција и образовних
програма, да препознаје и користи стечена знања у широком спектру
интерактивних и наставних активности, као и да стечено знање користи за лични
научни саморазвој. Студент стиче основна знања из области психологије сазнајних процеса, интелигенције и специфичних способности, психологије мишљења, учења, памћења, психологије свесних процеса. Исход предмета је стечена спремност за примену основних знања и принципа на личном плану и у формалном образовном процесу, као и већа компетенца у наставном раду са ученицима, појединцима и групама, већа осетљивост за развојне капацитетe ученичких узраста. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у психологију, упознавање са принципима наставе и очекивањима; Предмет психологије; Органске основе психичких процеса; Мозак као интегратор; Психологија личности - појам личности, профил, тип, црта, факторске теорије; Психоаналитичка теорија личности; Теорије личности - Јунг, Фром, Левин, Адлер; Темперамент; Карактер - појам, практична примена, индивидуалне разлике; Емоције – појам, развој, васпитање; Мотивација - основни мотиви и поремећаји мотива; Сложени (виши) мотиви – хијерархија мотива, Масловљева теорија; Ментално здравље, ментални поремећаји и ментална хигијена; Когнитивна психологија: Интелигенција: расподела способности, структура способности, Утицаји на интелигенцију: предиспозиције, средина, вежба; Мерење интелигенције; Учење - појам, облици, вербално учење и образовање; Памћење - појам, врсте, знање и меморија, компетенције у образовању; Појам креативности, решавање проблема; Креативно мишљење - креативност и образовање; Когнитивне функције: Опажање, Памћење и заборављање; теорије заборављања; Развој когнитивних способности: Теорија Ж. Пјажеа, Теорија Л. Виготског; Решавање проблема и креативно мишљење; Конвергентно и дивергентно мишљење: Природа знања и компетенција; Мишљење и образовање; Свест; функције свести; Измењена стања свести; Снови; Медитација; Хипноза; Психоактивне супстанце: болести зависности и превенција. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Шкорц, Б. "Психологија 1"- скрипта, интерно издање Факултет ликовних уметности | |||||||||
2 | Огњеновић, П.; Шкорц, Б. (2012) "Наше намере и осећања". Завод за уџбенике. Београд. | |||||||||
3 | Шкорц, Б. (2012) "Креативност у интеракцији". Мостарт. Земун. Београд. | |||||||||
4 | Хрњица, С. „Општа психологија са психологијом личности“, Научна књига комерц. Београд, 2000. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
6 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Методе извођења наставе |
Групна настава, до 50 студената. Предавања и визуелне презентације, дискусије и питања. Подразумева се директно учешће студената, као давање повратне информације о напредовању студента. Предавања, дискусије, радионице, демонстрације. Консултације, предавања, колоквијално полагање. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | 50 | |||||||||
семинари | ||||||||||