Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Зоологија
Врста и ниво студија Мастер академске студије, II ниво
Назив предмета Увод у рибарствену биологију
Наставник (за предавања) Предраг Д. Симоновић
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Предраг Д. Симоновић
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) Изброни
Услов Увод у ихтиологију
Циљ
предмета
Стицање теоријских знања неопходних за разумевање природе и динамике риболовног ресурса и за планирање његовог коришћења на одржив начин, уз очување укупне самосвојне биолошке разноврсности и њену рестаурацију у мери у којој је то могуће. Упознавање са социо-економским карактеристикама, тржишним могућностима, технолошким условима и легислативним оквиром који одређују рибарствено коришћење.
Исход
предмета
По успешно завршеном курсу очекује се да је студент способан да: Рукује риболовним алатима привредног и рекреативног риболва; Дискутује о заснованости коришћења одређених врста и станишта у сврху порибљавања; Управља административним и корисничким делом послова одрживог коришћења риболовних ресурса; Имплементира биолошку конзервацију у управљању и одрживом коришћењу риболовнх ресурса; Учествује у вршењу послова у области аквакултуре у вези са управљањем и коришћењем риболовних ресурса
Садржај предмета
Теоријска
настава
Видови рибарственог коришћења; Преглед врста копнених вода и природне популације риба; Одреднице привредних рибара, рекреативних риболоваца и риболова; Коришћење, начини и могућности процесирања улова и пласмана на тржиште; Процена стања риболовних ресурса; Рибарствено управљање и коришћење водног ресурса; Мере побољшања рибљег фонда и станишта; Биодиверзитет и биолошка конзервација у рибарству; Легислативни оквир рибарственог коришћења риболовних ресурса; Основе аквакултуре (топловодне и хладновнодне) у оквиру управљања риболовним ресурсима.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Одређивање старости и процена дужинског и тежинског раста; Процена биомасе и природне продукције (реалне и потенцијалне); Риболовни алати привредног риболова; Риболовни алати рекреативног риболова; Процена потребе, садржаја и обима порибљавања риболовних вода.
Литература
1 Aganović, M. (1971). Salmonidne vrste riba i njihov uzgoj. Sarajevo: Svjetlost.
2 Gulland, J. A. (1969). Fish population analysis. FAO Manuals in fisheries science - 4. Rome: FAO.
3 Ricker, W.E. (1958). Handbook of computations for biological statistics of fish populations. Ottawa: Fisheries research board of Canada.
4 Simonović, P. (2001). Ribe Srbije. Beograd: NNK International, Zavod za zaštitu prirode, Biološki fakultet.
5 Wellcome, R. L. & Barg, U. (1997). FAO Technical Guidelines for Responsible Fisheries Aquaculture Development – 5. Rome: FAO.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2   2    
Методе
извођења
наставе
Ex catedra теоријска настава, практичне вежбе идентификације in situ са конзервираних објеката риба, рачунске вежбе на одабраним примерима као и аудиовизуелне садржаји тематских јединица практичне наставе.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 15
практична настава 10 усмени испит 35
колоквијуми 30    
семинари