Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија; Заштита животне средине | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Заштита биодиверзитета | |||||||||
Наставник (за предавања) | Александар С. Ћетковић; Марко С. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Александар С. Ћетковић; Марко С. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Синтетичко сагледавање проблематике очувања биодиверзитета: основних аспеката разноврсности и функционалности компоненти, карактера антропогеног нарушавања и статуса угрожености, значаја који њихово очување има за опстанак природних система биосфере и људског друштва, те приступа у решавању проблема. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће: разумети концепте и методологију заштите биодиверзитета као фундаменталне и примењене дисциплине; интегрисати знања стечена на другим биолошким дисциплинама, а релевантних за контекст угрожености и заштите биодиверзитета; бити оспособљени да критички размишљају и у пракси примењују своја знања у заштити природе на националном и локалном нивоу. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Појам биодиверзитета у контексту заштите животне средине. Компоненте биодиверзитета (гени, врсте, екосистеми); организациони нивои биолошких система, еколошки и еволуциони аспекти функционисања и деградације, природне и антропогене скале изумирања. Инвентаризација и карактеризација биодиверзитета; центри ендемизма и «вруће тачке» високог биодиверзитета. Стање нарушености, параметри и трендови губитка биодиверзитета, процене статуса и ризика; IUCN категоризација угрожености врста, «црвене» листе и књиге. Основни чиниоци нарушавања биодиверзитета («HIPPO+» концепт). Деградација генофонда дивљих и доместификованих врста, генетички ресурси и потенцијали биотехнологије; еколошки ризици ГМО. Стабилност, отпорност и проблем очувања функционалности екосистема. Екосистемски приступ и концепт «екосистемских услуга»; принцип одрживог коришћења биолошких ресурса. Интегративни концепт заштите популација, врста, екосистема и предела; заштићена подручја, еколошке мреже, in situ и ex situ заштита биодиверзитета. Индикатори и мониторинг биодиверзитета. Етички, социо-економски, политички, легислативни и стручни аспекти очувања биодиверзитета – проблеми и ограничења на глобалном, националном и локалном нивоу: међународне конвенције, активности и програми, институције и организације, стратегије, национално законодавство и пракса. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | IUCN категоризација угрожености врста: прорада критеријума за процену статуса. Савремене методе и технологија у инвентаризацији у процени статуса. Еx-situ и in-situ заштита биодиверзитета – прорада примера. Међународна и национална легислатива у категоризацији и заштити врста и подручја: проблеми и перспективе, примери из праксе заштићених подручја у Србији и Црној Гори; успостављање и одржавање еколошких мрежа. Домаћи и међународни примери истраживања и активности на заштити биодиверзитета. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Primack, R. B., Milić, D., Radenković, S., Obreht, D., Bijelić-Čabrilo, O., Vujić, A. (2015). Uvod u konzervacionu biologiju. Univerzitet u Novom Sadu. | |||||||||
2 | Hunter, M. L., Jr. & Gibbs, J. P. (2007). Fundamentals of Conservation Biology (3rd edition). Blackwell Publishing Ltd. | |||||||||
3 | Пешић, В. & Петровић, Д. (2013). Увод у конзервациону биологију. Универзитет Црне Горе, Подгорица. | |||||||||
4 | Анђелковић, М. (ур.) 2005. Биодиверзитет на почетку новог миленијума, Српска академија наука и уметности/САНУ, Београд. | |||||||||
5 | КЕГБ & КЕГЖ (2011-2015). Заштита биодиверзитета - хрестоматија елекронских материјала за предавања и вежбе. Биолошки факултет Универзитета у Београду. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, теоријске и практичне вежбе, консултације, семинари. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 15 | усмени испит | 55 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 20 | |||||||||