Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Анатомија и морфологија хордата | |||||||||
Наставник (за предавања) | Ана Т. Ивановић; Љиљана М. Томовић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Саша П. Марић; Ана В. Голубовић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да студенти усвоје морфолошку терминологију и науче основне карактеристике органских система и промене у морфологији органских система током еволуционе историје кичмењака. | |||||||||
Исход предмета |
Након успешно завршеног курса, очекује се да je студент способан да: Користи терминологију из анатомије кичмењака, која је кључна за даље савладавање градива из систематике, филогеније, физиологије, развића и еволуције кичмењака; Анализира морфолошке промене у еволуцији и онтогенетском развоју органских система кичмењака; Дискутује о структури морфолошкој организацији кичмењака и хордата; Идентификује различите нивое морфолошке организације органских система (интегумента, аксијалног скелета, нервног система и висцералних органа обрађених на препаратима на практичном делу курса. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Упознавање студената са општим одликама и настанком хордата и кичмењака. На курсу се обрађују основне карактеристике онтогеније кичмењака. На одабраним примерима разматрају се проблеми настанка и еволуционих промена свих морфолошких целина кичмењака. 1) опште одлике и настанак хордата, опште одлике и настанак кичмењака, основне карактеристике онтогеније кичмењака 2) кожа кичмењака и њени деривати, обојеност кичмењака 3) класификација рецептора, и различити чулни органи кичмењака 4) организација нервног система, периферни нервни систем, 5) централни нервни систем 6) ендокрини органи 7) аксијални скелет и скелет екстремитета 8) главени скелет 9) мускулатура 10) дигестивни систем, 11) респираторни систем 12) циркулациони системи кичмењака 13) екскреторни систем кичмењака 14) репродуктивни систем, репродуктивне стратегије и одлике животног циклуса. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Рад у лабораторији уз остеолошке и микроскопске препарате као и презентације органских система даје преглед телесне организације кичмењака. 1) основне одлике грађе хордата (Branchiostoma lanceolatum) 2) основне одлике грађе кичмењака (ларва водоземца), 3) кожа рибе, жабе и сисара (микроскопски препарати), 4) спинални и аутономни нервни систем, мозак и главени нерви морске мачке, 5) главени скелет рибе, 6) главени скелет жабе и птице, 7) главени скелет сисара, 8) осовински скелет и регионална диференцијација кичменице, 9) скелет екстремитета 10) висцерални органи морске мачке 11) висцерални органи жабе 12) висцерални органи пацова I, 13) висцерални органи пацова II, 14) термин за накнадну оверу и обнову вежби. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Калезић, М. (2008). Основи морфологије кичмењака. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. | |||||||||
2 | Марић, С., Кризманић, И., Томовић, Љ. и Симоновић, П. (2006). Морфологија хордата – практикум (ЦД). Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
3 | Kardong, K.V. (2015). Vertebrates: comparative anatomy, function, evolution. 7th edition. New York: McGraw-Hill Internatinal. | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања и практична настава, колоквијуми | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 25 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 25 | |||||||||
семинари | ||||||||||