Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Биогеографија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Гордана М. Томовић, Александар С. Ћетковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Гордана М. Томовић, Александра Ж. Пенезић, Срђан В. Суботић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Положени испити: Систематика и филогенија биљака и Систематика и филогенија хордата | |||||||||
Циљ предмета |
Упознавање са принципима и процесима географске дистрибуције живог света (биљака и животиња); интегративно сагледавање палео- и рецентне дистрибуције организама и еколошких формација у контексту еколошких интеракција и еволуционих процеса на различитим временским (историјско-геолошким) и просторним скалама (од глобалних до регионално-локалних). | |||||||||
Исход предмета |
Студент је: способан да разуме и користи основне и напредне концепте, принципе и терминологију у биогеографији; оспособљен за критичко размишљање кроз анализу компаративних података о обрасцима дистрибуције биљака и животиња и њихових географских и еколошких асоцијација; разуме и примењује основне методе анализе у биогеографији. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Предмет проучавања, основни појмови и концепти; просторне и временске скале анализе; структура биогеографије као традиционалне и модерне дисциплине, позиција и значај у систему природних наука. Екологија расељавања (механизми, фактори, баријере, колонизација). Хорологија – појам и концепт ареала и обрасци дистрибуције врста (облик, величина, еколошка стуктура, динамика и границе ареала, дисјункције, викаризам, ендемизам, реликтност, специјација и изумирање, екогеографска правила). Геолошка историја Земље (геотектоника, ледена доба, биогеографске промене у квартару): ефекти на дистрибуцију живог света. Појам флоре, фауне и фунгије, глобални и регионални градијенти диверзитета, рецентна и историјска дистрибуција одабраних група; ендемизам и провинцијализам флоре/фауне, биогеографске класификације копна, слатких вода и океана; флористичке и фаунистичке поделе Европе и Балканског полуострва. Историјска и еколошка биогеографија – напредне методе и концепти (биогеографија викаризма и филогеографија, теорија биогеографије острва, конзервациони аспекти биогеографије). | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Хорологија (анализе ареала - методе и типови картирања, ендемити, реликти, флористички/фаунистички елементи и ареал-типови). Анализе флоре и фауне (фитогеографска и зоогеографска анализа - индекси сличности, упоредна биогеографија: фитогеографске и зоогеографске класификације). Филогеографске анализе. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Јанковић, М. (1985). Фитогеографија. Београд: ПМФ, Универзитет у Београду. | |||||||||
2 | MacDonald, G. M. (2003). Biogeography: Introduction to space, time and life. New York: John Willey & Sons. | |||||||||
3 | Томовић, Г. и сарадници (2010/2014). Предавања (електронске верзије); Практикум из фитогеографије (неауторизована скрипта). | |||||||||
4 | Ћетковић, А. и сарадници (2010/2014). Предавања (електронске верзије); Практикум из зоогеографије (неауторизована скрипта). | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 3 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска и практична настава, консултације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 5 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||