Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија, Екологија и заштита животне средине, Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија основне академске студије
Назив предмета Биохемијска и молекуларна систематика биљака
Наставник (за предавања) Петар Д. Марин, Немања Ф. Рајчевић
Наставник/сарадник (за вежбе) Немања Ф. Рајчевић
Наставник/сарадник (за ДОН) Немања Ф. Рајчевић
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање са најновијим достигнућима из области биохемијског и молекуларног приступа у систематици и филогенији биљака
Исход
предмета
Студент повезује варијабилност секундарних метаболита са еколошким и генетичким факторима, примењује основне фитохемијске методе за изолацију секундарних метаболита и употребљава софтверска решења за статистку обраду добијених података.  Студент проналази, анализира и закључује који од молекуларних маркера има адекватну информативност за питање које се анализира (таксономски ниво) и тумачи филогенетске односе на основу кладограма
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод. Историјат. Биохемијске основе. Еколошка и генетичка варијабилност метаболита. Хибридизација, интрогресија, полиплоидија. Биохемијска систематика. Масне киселине. Алкани и сродни угљоводоници. Етарска уља. Сумпорна испарљива једињења. Отровна једињења. Алкалоиди. Непротеинске амино киселине. Иридоиди. Сесквитерпенски лактони. Бојена једињења. Антоцијанини. Флавоноиди. Беталаини. Увод у молекуларну систематику. ДНК, хлоропласта и митохондрија, рибозомална ДНК. Кладистичка анализа, филогенетска стабла, молекуларни карактери. Примена молекуларних маркера у систематици биљака. Порекло и филогенетски односи виших биљака – молекуларни и морфолошки маркери.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Практичне вежбе. Поставка експеримента у биохемијској систематици. Хемијске карактеристике, варијабилност, екстракција и анализа састава одабраних секундарних метаболита; статистичка обрада и тумачење добијених резултата; Поставка ексеримента у молекуларној систематици, изолација укупне биљне ДНК; PCR амплификација таргет региона, електрофореза добијених продуката; Квантификација генетичке варијабилности, филогенетска стабала, тумачење добијених резултата; Лабораторијске вежбе: фитохемијске методе: изолација и утрвђивање састава одабране групе секундарних метаболита; упознавање са радом у молекуларној лабораторији, електрофореза PCR продукта
Литература
1 Петар  Д. Марин (2003): ″Биохемијска и молекуларна систематика биљака″, ННК Интернационал, Београд
2 Page, R.D.M., Holmes, E.C. (1998). Molecular Evolution – A Phylogenetic Approach. Blackwell Science Ltd., Oxford.  
3 Judd, W.S., Campbell, C.S., Kellogg, E.A., Stevens, P.F. (1999). Plant Systematics: A Phylogenetic Approach. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA
4 Bremer, B., Bremer, K., Thulin, M. (2000). Introduction to Phylogeny and Systematics of Flowering Plants. Dept. of  Syst. Bot. Evolutionary Biology Centre, Uppsala University
5 Soltis, D.E., Soltis, P.S., Endress, P.K., Chase, M.W. ( 2005). Phylogeny and evolution of Angiosperms. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2 1    
Методе
извођења
наставе
Теоретска настава, Практична настава, Блок лабораторијска настава
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава 20 усмени испит 50
колоквијуми 30    
семинари