Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија и заштита животне средине, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Биохемијска и молекуларна систематика биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Петар Д. Марин, Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање са најновијим достигнућима из области биохемијског и молекуларног приступа у систематици и филогенији биљака | |||||||||
Исход предмета |
Студент повезује варијабилност секундарних метаболита са еколошким и генетичким факторима, примењује основне фитохемијске методе за изолацију секундарних метаболита и употребљава софтверска решења за статистку обраду добијених података. Студент проналази, анализира и закључује који од молекуларних маркера има адекватну информативност за питање које се анализира (таксономски ниво) и тумачи филогенетске односе на основу кладограма | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод. Историјат. Биохемијске основе. Еколошка и генетичка варијабилност метаболита. Хибридизација, интрогресија, полиплоидија. Биохемијска систематика. Масне киселине. Алкани и сродни угљоводоници. Етарска уља. Сумпорна испарљива једињења. Отровна једињења. Алкалоиди. Непротеинске амино киселине. Иридоиди. Сесквитерпенски лактони. Бојена једињења. Антоцијанини. Флавоноиди. Беталаини. Увод у молекуларну систематику. ДНК, хлоропласта и митохондрија, рибозомална ДНК. Кладистичка анализа, филогенетска стабла, молекуларни карактери. Примена молекуларних маркера у систематици биљака. Порекло и филогенетски односи виших биљака – молекуларни и морфолошки маркери. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Практичне вежбе. Поставка експеримента у биохемијској систематици. Хемијске карактеристике, варијабилност, екстракција и анализа састава одабраних секундарних метаболита; статистичка обрада и тумачење добијених резултата; Поставка ексеримента у молекуларној систематици, изолација укупне биљне ДНК; PCR амплификација таргет региона, електрофореза добијених продуката; Квантификација генетичке варијабилности, филогенетска стабала, тумачење добијених резултата; Лабораторијске вежбе: фитохемијске методе: изолација и утрвђивање састава одабране групе секундарних метаболита; упознавање са радом у молекуларној лабораторији, електрофореза PCR продукта | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Петар Д. Марин (2003): ″Биохемијска и молекуларна систематика биљака″, ННК Интернационал, Београд | |||||||||
2 | Page, R.D.M., Holmes, E.C. (1998). Molecular Evolution – A Phylogenetic Approach. Blackwell Science Ltd., Oxford. | |||||||||
3 | Judd, W.S., Campbell, C.S., Kellogg, E.A., Stevens, P.F. (1999). Plant Systematics: A Phylogenetic Approach. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA | |||||||||
4 | Bremer, B., Bremer, K., Thulin, M. (2000). Introduction to Phylogeny and Systematics of Flowering Plants. Dept. of Syst. Bot. Evolutionary Biology Centre, Uppsala University | |||||||||
5 | Soltis, D.E., Soltis, P.S., Endress, P.K., Chase, M.W. ( 2005). Phylogeny and evolution of Angiosperms. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Теоретска настава, Практична настава, Блок лабораторијска настава | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 30 | |||||||||
семинари | ||||||||||