Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија и заштита животне средине, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Биологија маховина | |||||||||
Наставник (за предавања) | Милан М. Вељић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Милан М. Вељић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Стицање нових и ширих знања о маховинама, њиховој грађи, хорологији и екологији. Значај маховина као биоиндикатора. Упознавање са савременим трендовима и методама у истраживању маховина (хемијски састав, биолошка активност) | |||||||||
Исход предмета |
Студент је осопособљен да примени основна сазнања о биологији маховина. Студент препознаје основне групе маховина. Студент је оспособљен за рад на кључевима за детерминацију маховина. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у Бриологију (циљеви, дефиниције, фазе истраживања у Бриологији). Класификација (порекло, еволуција, филогенија, различити системи класификације). Животне форме маховина (морфологија, анатомија и физиологија). Структура гаметофита и спорофита талоидних и листастих јетрењача (опште карактеристике и специфичности: Anthoceratopsida, Marchantiopsida и Jungermanniopsida). Структура гаметофита и спорофита правих маховина (опште карактеристике и специфичности класа: Bryopsida, Sphagnopsida, Takakiopsida, Andreaeopsida, Oediopsida, Polytrichopsida и Tetraphiopsida). Асексуална и сексулана репродукција. Екологија маховина (физиолошка екологија: вода, светлосни и температурни одговор, карбонатна равнотежа, минерална исхрана итд.) Географска дистрибуција и вегетација (маховине поларног круга, алпијске, тропских кишних шума, епифите и махове на камењу, акватичне маховине, маховине и инвертебрати). Одговор маховина на ареозагађење (сумпордиоксид, тешки метали и радиоактивне материје, УВ зрачење). Фитохемијска истраживања Bryophyta (секундарни метаболити маховина). Лековита својства маховина (антифунгална и антимикробна активност). | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Лабораторијске вежбе на свежем и хербарском материјалу: идентификација и проучавање распрострањења ретких, угрожених и на други начин значајних таксона. Савремени трендови и методе које се користе у Бриологији. Теренска истраживања одабраних локалитета. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Watson, E.V. (1971): The structure and Life of Bryophytes. Hutchinson, london. | |||||||||
2 | Jonathan, A. S. (2001): Bryophyte biology. Cenbridge Univ. Press. | |||||||||
3 | Smith, A.J.E. (1982): Bryophyte ekology. Chapman and Hall, New York. | |||||||||
4 | Goffinet, B., Hollowell, V. & Magill, R. (2003): Molecular Systematics of Bryophytes. Missouri Botanical Gardens. | |||||||||
5 | Asakawa, Y. (2007): Biologically active compounds from bryophytes. Pure Appl. Chem. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, практична настава, семинарски радови, теренска настава. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 40 | |||||||||