Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија, Професор биологије | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија, Професор биологије | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Биологија пчела са пчеларством | |||||||||
Наставник (за предавања) | Љубиша Ж. Станисављевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Љубиша Ж. Станисављевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са: пореклом, биологијом гнежђења, систематиком, филогенијом и реаспрострањењем пчела; начинима очувања њихових природних популација и о односима са биљакама у природним и агроекосистемима. | |||||||||
Исход предмета |
Након завршетка курса, студенти су оспособљени да: дефинишу начине гнежђења пчела; анализирају порекло, систематске и филогенетске аспекте ове групе; наведу доместификоване врсте пчела и начине њиховог очувања и примене у опрашивању биљака; вреднују значај пчела као опрашивача у опстанку биодиверзитета и живота на планети; примењују оперативне технике у раду са пчелама у воћњаку и лабораторији. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Порекло пчела: Фосилни остаци и старост пчела, Сфекоидне осе и порекло пчела. Биологија гнежђења пчела. Систематика и филогенија пчела: Биологија и понашање медоносне пчеле: комуникација, орјентација, социјална организација, сакупљачке активности, производња меда и других пчелињих производа, опрашивање, Солитарне пчеле (Nomia melanderi, Megachile potundata, Osmia spp ...), Бумбари (Bombus spp.), Коришћење флоралних ресурса од стране пчела. Семинарски рад. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Рад на пчелињаку са медоносном пчелом. Рад са пчелама воћњака у лабораторији и природним и агроекосистемима. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Кулинчевић, Ј. 2006. Пчеларство. ИВ издање, Партенон, Београд, пп. 313. | |||||||||
2 | Крунић Д. М., Станисавлјевић Ж. Љ. 2006. Биологија европске пчеле воћњака (Osmia cornuta). Биолошки факултет Универзитета у Београду, стр. 131. | |||||||||
3 | Delaplane, S. K. and Mayer, F. D. 2000/. Crop Pollination by Bees. CaBI Publishing, pp. 360. | |||||||||
4 | Michener C. D. 2000. The Bees of the World. Johns Hopkins University Press. pp. 952. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Настава се реализује кроз фронтално разматарње и дискусију тема. Рад на пчелињаку се реализују кроз индивидуално упознавање и дискутовање по темама. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 40 | |||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | 20 | |||||||||