Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Биотехнологија биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Анета Д. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | / | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Милорад M. Вујичић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | / | |||||||||
Циљ предмета |
Курс обезбеђује основна знања о биотехнологији биљака. Предмет такође даје преглед метода и техника које се користе у биотехнологији биљака. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти су оспособљен да разумеју основне постулате биотехнологије биљака, као и да користе литературу из ове научне области и тумаче резултате у овој области. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Биљни геноми – организација, структура; Регулација експресије гена, транскрипциони фактори; Модел системи Arabidopsis thaliana и Physcomitrella patens и њихов значај у биотехнологији; Нуклеинске киселине – амплификација, секвенцирање, хибридизација; Молекуларни маркери; Ензими; Вектори који се користе за трансформацију биљака; Технике трансформације биљака (употреба Agrobacterium у трансформацији биљака; трансформација in planta; методе директног трансфера гена); Селекција и селектабилни маркери; Култура биљних ћелија, ткива и органа у биотехнологији; Биореактори; Генетичке манипулације биљака у сврху постизања повећаног приноса и повећања отпорности на стрес; Концепт, предости и мане генетички модификованих организама. Примена биотехнологије: фармација, медицина, хортикултура, пољопривреда. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Упознавање са методама биотехнологије биљака које се користе у експерименталним истраживањима у физиологији биљака. Типови трансформације биљних ћелија. Потврда трансформације. Карактеризација фенотипа трансформисаних биљака. Истраживачки задатак: коришћење савремене литературе, самостално тражење одовора на добијени истраживачки задатак, презентовање и дискусија у оквиру истраживачког задатка. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Kirakosyan, A., Kaufman, P.B. (2009) Recent Advances in Plant Biotechnology, Springer, Dordrecht, Heidelberg, London, New York | |||||||||
2 | Slater, A., Scott, N.W., Fowler, M.R. (2008) Plant Biotechnology: the genetic manipulation of plants, Oxford University Press | |||||||||
3 | Stewart, C.N. (2008) Plant Biotechnology and Genetics: principles, techniques, and applications, John Wiley and Sons, Inc. | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | 4 | / | ||||||
Методе извођења наставе |
теоријска предавања, експерименталне вежбе (ДОН), студијски истраживачки рад | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | / | |||||||
практична настава | 40 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | / | |||||||||
семинари | / | |||||||||