Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија; Молекуларна биологија и физиологија; Екологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво студија
Назив предмета Биотехнологија у конзервацији биљака
Наставник (за предавања) Марко Сабовљевић
Наставник/сарадник (за вежбе) Марко Сабовљевић
Наставник/сарадник (за ДОН) Марко Сабовљевић
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Оспособљавање студената да разумеју биотехнолошке методе и процесе у циљу заштите и обнове биљног биодиверзитета, пре свега ретких и угрожених врста. Циљ је да студенти схвате компликовану проблематику заштите биодиверзитета на примеру биљака, те потребу познавања биотехничких поступака као мера који надопуњују пасивну легислативу. 
Исход
предмета
Студент је на крају курса оспособљен да препозна потребу за конзервацијом,  дефинише потенцијалне проблеме, предложи биотехнолошки поступак, и примени га у циљу активне заштите биљног диверзитета.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод у биотехнологију конзервације биљака, где је место биотехнологије у конзервацији ретких и угрожених биљака, активна конзервација; Лабораторијски приступ у процени биљног диверзитета, генетички диверзитет, молекуларни маркери, методе; Гермплазма, ДНК банке, заштита генетичког диверзитета, предности, проблеми и решења, приступ, сакупљање и одабир почетног биљног материјала, одржавање колекција; Морфолошки, физиолошки и еколошки сурогати у биотехнологији конзервације, типови пропагула - предности и мане; In vitro конзервација, технике успостављања култура, одабир ткива и ћелија, медијуми, стерилизација, контаминација, болести, проблеми и потенцијална решења; Морфогенеза, соматска ембриогенеза, органогенеза и клонирање; Развојни проблеми, аклимација и аклиматизација, прелаз из аксеничних у ксеничне услове; Микропропагација, пропагација и очување генетичког диверзитета; Интродукција и реинтродукција на природна и потенцијална природна станишта; Криопрезервација, технике, проблеми и решења; Праћење успостављања популација, одређивање генетичке структуре и диверзитета новоформиране популације; Хибридизација, мутације и адаптабилност у новим срединама; Ex situ конзервација; Gene pool - стратегије конзервације; Биодиверзитет у биоиндустрији;
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Типови хранљивих подлога, минимална исхрана; Рачунске вежбе, прављење раствора; Припрема хранљивих подлога; Стерилизација семена, спора и вегетативних ткива код различитих представника, одабир сурогат врста; Успостављање биљних култура одабраних врста; Оживљавање хербаризованог биљног материјала; Тестирање различитих типова подлога, оптимизација услова раста; Аклиматизација - одабир одговарајућег природног супстрата у контролисаним условима; Аклимација - одговарајући биљни материјал на природном супстарту се тестира на варирање природних услова; Праћење стања биљака и сумирање резултата са последњих вежби; 
Литература
1 Benson E. (1999). Plant Conservation Biotechnology. CRC Press. ISBN 978-0-7484-0746-0
2 Ahuja MR & Ramawat KG. (2014). Biotechnology and Biodiversity. Springer. ISBN 978-3-319-09380-2
3 Callow JA, Ford-Lloyd BV & Newbury HJ. (1997). Biotechnology and plant genetic resources, conservation and use. CAB International. ISBN 0 85199 142 4
4 Stojanovic V, Jelic I, Peric R, Sabovljevic M & Lazarevic P. (2015). Plants of international importance in the flora of Serbia. Institute for Nature Conservation of Serbia, Beograd. pp. 190. ISBN 978-86-80877-48-8
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2 1 факултативно  
Методе
извођења
наставе
Усмено, практично - показно и самостално, теренске и лабораторијске вежбе, модели
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
5 писмени испит 20
практична настава 25 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари