Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија; Молекуларна биологија и физиологија; Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво студија | |||||||||
Назив предмета | Биотехнологија у конзервацији биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марко Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марко Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Марко Сабовљевић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Оспособљавање студената да разумеју биотехнолошке методе и процесе у циљу заштите и обнове биљног биодиверзитета, пре свега ретких и угрожених врста. Циљ је да студенти схвате компликовану проблематику заштите биодиверзитета на примеру биљака, те потребу познавања биотехничких поступака као мера који надопуњују пасивну легислативу. | |||||||||
Исход предмета |
Студент је на крају курса оспособљен да препозна потребу за конзервацијом, дефинише потенцијалне проблеме, предложи биотехнолошки поступак, и примени га у циљу активне заштите биљног диверзитета. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у биотехнологију конзервације биљака, где је место биотехнологије у конзервацији ретких и угрожених биљака, активна конзервација; Лабораторијски приступ у процени биљног диверзитета, генетички диверзитет, молекуларни маркери, методе; Гермплазма, ДНК банке, заштита генетичког диверзитета, предности, проблеми и решења, приступ, сакупљање и одабир почетног биљног материјала, одржавање колекција; Морфолошки, физиолошки и еколошки сурогати у биотехнологији конзервације, типови пропагула - предности и мане; In vitro конзервација, технике успостављања култура, одабир ткива и ћелија, медијуми, стерилизација, контаминација, болести, проблеми и потенцијална решења; Морфогенеза, соматска ембриогенеза, органогенеза и клонирање; Развојни проблеми, аклимација и аклиматизација, прелаз из аксеничних у ксеничне услове; Микропропагација, пропагација и очување генетичког диверзитета; Интродукција и реинтродукција на природна и потенцијална природна станишта; Криопрезервација, технике, проблеми и решења; Праћење успостављања популација, одређивање генетичке структуре и диверзитета новоформиране популације; Хибридизација, мутације и адаптабилност у новим срединама; Ex situ конзервација; Gene pool - стратегије конзервације; Биодиверзитет у биоиндустрији; | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Типови хранљивих подлога, минимална исхрана; Рачунске вежбе, прављење раствора; Припрема хранљивих подлога; Стерилизација семена, спора и вегетативних ткива код различитих представника, одабир сурогат врста; Успостављање биљних култура одабраних врста; Оживљавање хербаризованог биљног материјала; Тестирање различитих типова подлога, оптимизација услова раста; Аклиматизација - одабир одговарајућег природног супстрата у контролисаним условима; Аклимација - одговарајући биљни материјал на природном супстарту се тестира на варирање природних услова; Праћење стања биљака и сумирање резултата са последњих вежби; | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Benson E. (1999). Plant Conservation Biotechnology. CRC Press. ISBN 978-0-7484-0746-0 | |||||||||
2 | Ahuja MR & Ramawat KG. (2014). Biotechnology and Biodiversity. Springer. ISBN 978-3-319-09380-2 | |||||||||
3 | Callow JA, Ford-Lloyd BV & Newbury HJ. (1997). Biotechnology and plant genetic resources, conservation and use. CAB International. ISBN 0 85199 142 4 | |||||||||
4 | Stojanovic V, Jelic I, Peric R, Sabovljevic M & Lazarevic P. (2015). Plants of international importance in the flora of Serbia. Institute for Nature Conservation of Serbia, Beograd. pp. 190. ISBN 978-86-80877-48-8 | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 1 | факултативно | |||||||
Методе извођења наставе |
Усмено, практично - показно и самостално, теренске и лабораторијске вежбе, модели | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | 20 | |||||||
практична настава | 25 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||