Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Ботаника | |||||||||
Наставник (за предавања) | Петар Д. Марин, Соња Н. Дулетић-Лаушевић, Пеђа Т. Јанаћковић, Ана М. Џамић, Славица М. Грујић, Милан М. Вељић, Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Пеђа Т. Јанаћковић, Ана М. Џамић, Славица М. Грујић, Милан М. Вељић, Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Пеђа Т. Јанаћковић, Ана М. Џамић, Славица М. Грујић, Милан М. Вељић, Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Број ЕСПБ | 8 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезан | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ је да студенти схвате грађу васкуларних биљака од нивоа ћелије до целих организама. Студенти треба да се упознају и схвате основне принципе и методе систематске ботанике и принципе филогенетске класификације. Треба да се упознају са најновијим достигнућима из области биохемијског и молекуларног приступа у систематици биљака. | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку курса, студенти су оспособљени да: 1. опишу ћелијске органеле карактеристичне за биљну ћелију и дефинишу њихове функције, 2. разликују и повезују грађу и функцију ткива у оквиру биљних органа и целог организма, 3. распознају везу између грађе биљака и њихове систематске припадности, 4. установе разлике и сличности међу припадницима одређених систематских категорија, 5. анализирају анатомске и морфолошке разлике међу биљним групама, 6. вреднују значај биохемијских и молекуларних карактера у савременој систематици и филогенији биљака. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод. Значај биљака. Биљна ћелија. Биљна ткива. Анатомска грађа корена, стабла, листа, цвета, семена, плода. Морфологија: клица; морфолошке појаве. Бесполно, полно размножавање. Размножавање скривеносеменица. Семена. Плодови. Значај и циљеви систематске ботанике; појмови и дефиниције. Ботаничка номенклатура. Таксономске категорије и карактери. Систематика и сродне дисциплине. Порекло и еволуциона историја копнених биљака. Изоспорија и хетероспорија. Еволуција животног циклуса виших биљака. Преглед основних група маховина и васкуларних биљака. Маховинe. Пречице. Раставићи. Папрати. Голосеменице. Опште одлике, порекло и значај цветница. Филогенетски односи цветница. Еволуција карактера код цветница. Базалне цветнице. Преглед основних група дикотила. Монокотиле - основне групе. Основе биохемијске систематике. Еколошка и генетичка варијабилност метаболита. Секундарни метаболити као таксономски карактери. Увод у молекуларну систематику. Применљиви аспекти ботанике. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Посматрање и анализа микроскопских и хербаризованих биљних препарата одабраних представника појединих група биљака. Практичне вежбе са циљем упознавања карактеристичних представника основних група биљака. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Petković, B., Merkulov, Lj., Duletić-Laušević, S. (2012): Anatomija i morfologija biljaka sa praktikumom | |||||||||
2 | Bell, A.D. and Bryan, A. (2008): Plant Form. Timber Press Inc. | |||||||||
3 | ТАТИЋ, Б., БЛЕЧИЋ, В. (2002): Систематика и филогенија виших биљака, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд | |||||||||
4 | Marin, P., Veljić, M., Janaćković, P. (2009): Praktikum iz sistematike biljaka sa ključevima za identifikaciju. Biološki fakultet, Univerzitet u Beogradu; | |||||||||
5 | Judd, W.S., Campbell, C.S., Kellogg, E.A., Stevens, P.F. (1999). Plant Systematics: A Phylogenetic Approach. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA; | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
4 | 3 | 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, практична настава | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||