Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Човек и животна средина
Наставник (за предавања) Слободан Д.  Јовановић, Душко С. Ћировић
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Да студенти схвате проблематику порекла, положаја и еколошких перспектива развоја савременог човека; да разумеју специфичности природних, урбаних и руралних екосистема, као и начине и последице загађивања животне средине; да се упознају са потребама, могућностима и перспективама заштите и одрживог коришћења ресурса животне средине и биодиверзитета у целини, од локалног до глобалног нивоа.
Исход
предмета
Студенти ће: тумачити и критички анализирати проблематику порекла и положаја предака савременог човека; умети да идентификују основне друштвене и економске узроке антропогеног притиска на животну средину; умети да повежу главне узроке и последице загађивања животне средине по свим њеним сегментима; знати да дефинишу еколошке специфичности урбаних, руралних и нативних екосистема; разумети значај и умети да примене методологију мониторинга квалитета животне средине; познавати облике, методе и могућности заштите ваздуха, воде и земљишта; познавати методе и могућности заштите биолошког диверзитета и аргументовано заступати ставове о потреби заштите природе у целини.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Дефиниција и предмет истраживања, основни појмови, однос према другим наукама, екосистемски приступ у заштити животне средине. Биосоцијална природа савременог човека и његова екологија. Порекло човека и екологија његових предака, еколошки аспекти настанка и развоја човека (биолошка и култутрна еволуција). Преглед и насељеност зонобиома на Земљи и утицаји савременог човека на њих. Адаптивни типови савременог човека (''људске расе'') и основне привредне делатности. Животни простор, границе раста и географски детерминизам. Демографски развој и животна средина. Животна средина у постиндустријском друштву. Демографска транзиција. Предвиђања будућности. Римски клуб. Животна средина и одрживи развој. Природни ресурси и њихово коришћење: Енергија и енергетски ресурси. Производња материјалних добара од стране човека као процес у биосфери и капацитет животне средине. Еколошки отисак. Загађивање атмосфере (глобалне последице) и могућности заштите. Загађивање хидробиома копнених вода и могућности заштите. Загађивање хидробиома светског мора и могућности заштите. Загађивање земљишта и могућности заштите. Биоиндикација и методологија биолошког мониторинга загађености ваздуха, воде и земљишта. Радиоактивно загађивање животне средине и генетичке последице. ГМО - потенцијални ризици генетичког загађивања дивљих биљних и животињских врста. Загађивање хране. Токсикологија и екотоксикологија - ефекти на живе организме. Могућности и методе фиторемедијације. Биотехнологија у заштити животне средине и методе биолошких мера борбе против штетних организама. Угроженост и фактори угрожавања биодиверзитета – локални, регионални и глобални ниво. Промене у флори и фауни под дејством човека - доместикација, синантропизација, биолошке инвазије. Облици, методе и могућности заштите биолошког диверзитета и природе у целини. Урбани, субурбани, рурални и агро-екосистеми (специфичност, законитост, не-одрживост). Урбана средина као животни простор. Комунални отпад у Србији - стање, проблеми и перспективе. Биљни свет урбаних биотопа на примеру Београда. Картирање и вредновање урбаних и субурбаних биотопа у функцији заштите и одрживог развоја градова, на примеру Београда. 
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад)  
Литература
1 Kićović, D.M., D.L. Vujanović, P.N. Jakšić (2004). Osnove zaštite i unapređenja životne sredine. Univerzitet u Prištini, Prirodno-matematički fakultet, Kosovska Mitrovica.
2 Campbell, B. (1982). Human Ecology - The story of our place in nature from prehistory to the present. - HEB, London. 
3 Brennan, S., Withgott, J. (2005). Environment; the science behind the stories. Pearson Education,Inc., Benjamin Cummings. San Francisco, CA.
4 Miller, T.G. (1998). Living in the Environment; Principles, Connections, and Solutions. Thenth Edition. Wadsworth Publisching Company ITP An International Thomson Publishing Company, Belmont CA.
5 Cunningham, W. P., Cunningham, M.A. (2006). Principles of Environmental Science.Third Edition. McGrawHill Higher Education. New York.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
6        
Методе
извођења
наставе
предавања, презентације, консултације
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми 40    
семинари