Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Динамичка биохемија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Ђорђе А. Фира, Јелена М. Лозо | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ђорђе А. Фира, Јелена М. Лозо | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Oбавезни | |||||||
Услов | Општа хемија, Органска хемија | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ наставе на предмету је упознавање с биохемијским механизмима који омогућавају функционисање живог система и директном везом с молекуларном биологијом. Приказани су динамички аспекти структуре и метаболизма биомолекула, који су основа функционисања живих система. Различити аспекти регулација биохемијских процеса у живим системима су приказани кроз молекуларне механизме деловања ензима. Ензими су приказани као ефектори метаболичких реакција и дати су елементи организовања њихове нативне конформације и регулације. Дају се сви аспекти процеса катаболизма и анаболизма биомолекула, укључујући и регулацију тих процеса. Део предмета објашњава на који начин живи системи конзервирају и користе енергију из спољашње средине, поштујући законе термодинамике. | |||||||||
Исход предмета |
На овом предмету студенти треба да овладају знањем које омогућава да се разуме како колекција неживих молекула присутних у живом систему међусобно интерагује да оформи, одржи и обнавља живо стање – ћелију. Поред тога, усвојиће и концепт посматрања живог система као отвореног и динамичног система у константној интеракцији са околином, као и дефинисање метаболизма као укупног промета материје и енергије у живом систему. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Структура биомолекула (протеини, липиди, угљени хидрати, нуклеиинске киселине); Увод у ензимологију, ензимска кинетика, каталитички механизми ензима; Увод у метаболизам; Оксидативна фосфорилација; Главни метаболички путеви катаболизма и амфиболизма (Гликолиза, Кребсов циклус, Пут пентозо фосфата, Оксидација масних киселина); Метаболички путеви синтезе биомолекула (сахариди, масне киселине и липиди, аминокиселине, нуклеотиди). Регулација метаболичких процеса. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Пуфери, индикатори и pH вредност; Угљени хидрати; Протеини, колориметријско одређивање концентрације протеина ; Изоловање и одређивање концентрације ДНК и РНК; Утицај различитих фактора на одвијање ензимске реакције на примеру хидролизе скроба амилазом; Одређивање активности трипсина; Одређивање активности ДНК-азе, алкалне фосфатазе и фосфорилазе. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | „ДИНАМИЧКА БИОХЕМИЈА“, аутори: Љубиша Тописировић,Ђорђе Фира, Јелена Лозо, Биолошки факултет, 2010 | |||||||||
2 | „BIOCHEMISTRY“, аутори: Donald Voet and Judith G. Voet, John Wiley and Sons, INC, 2011 | |||||||||
3 | „LEHNINGER PRINCIPLES OF BIOCHEMISTRY“, аутори: David L. Nelson and Michael M. Cox, WH Freeman & Co., 2013. | |||||||||
4 | "ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА БИОХЕМИЈА - ПРАКТИКУМ", аутори: Светлана Радовић, Јелена Лозо, Душан Кецкаревић, Биолошки факултет, 2011 | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 3 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, лабораторијске вежбе | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | 50 | |||||||||
семинари | ||||||||||