Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Екологија биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Маја Р. Лазаревић, Тамара M. Ракић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Положени испити из следећих предмета: Анатомија и морфологија биљака, Систематика и филогенија биљака, Основе физиологије биљака | |||||||||
Циљ предмета |
Стицање теоријских и практичних знања о основним еколошким појмовима и процесима код биљака, као и о распрострањењу, функционисању и одликама вегетације на Земљи. | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку предавања студент влада основним знањима и разуме основне принципе из екологије, познаје принципе функционисања различитих адаптивних типова биљака, животних форми биљака и вегетације уопште и повезује их са климатским условима средине; може да објасни и заузме критички став према важним чињеницама и принципима у вези са главним еколошким механизмима и процесима код биљака и да примени своје знање у новим конкретним ситуацијама. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Дефиниција, предмет и проблеми екологије биљака. Еколошки фактори. Однос биљака према условима спољашње средине, адаптације биљака, животне форме. Радијациони и светлосни услови средине и адаптивни одговор биљака. Температурни услови средине и њихов утицај на виталне процесе биљака, опстанак и дистрибуцију на Земљи. Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака као што су мезофите, хигрофите, хидрофите. Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака као што су ксерофите. Значај земљишта за биљке, еколошки типови биљака у односу на врсту подлоге и тип земљишта. Минерални режим и еколошки услови средине. Утицај физичко-хемијских одлика атмосфере, аерозагађивања и ветра на адаптивне одлике биљака. Односи између биљака и биљака и других организама. Еколошка биохемија - алелопатија и одбрана биљака од хербиворних и патогених организама. Узајамни односи биљака и животиња у процесима опрашивања и расејавања плодова и семена. Антропогени фактор. Вегетација света - распрострањење, клима, тип земљишта, карактеристике вегетације и адаптације биљака (тропске кишне шуме, мангрова, тропске листопадне шуме и жбунасте заједнице, саване, пустињска вегетација). Вегетација света - распрострањење, клима, тип земљишта, карактеристике вегетације и адаптације биљака (тврдолисна зимзелена вегетација дрвећа и жбунова, вегетација умерених шума осетљивих на мразеве, вегетација лишћарских листопадних шума умерене зоне отпорних на мразеве). Вегетација света - распрострањење, клима, тип земљишта, карактеристике вегетације и адаптације биљака (степе, прерије и пампаси, вегетација четинарских шума, вегетација тундре и хладних пустиња). | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Радијациони и светлосни услови средине и адаптивни одговор биљака (хелиофите, полускиофите, скиофите). Температурни услови средине (температура ваздуха, воде, земљишта) и њихов утицај на виталне процесе биљака, опстанак и дистрибуцију на Земљи. Водни режим станишта (влажност земљишта и влажност ваздуха). Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака: мезофите, хигрофите, хидрофите. Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака: ксерофите у ужем смислу. Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака: ксерофите у ширем смислу.Климадијаграм и ружа ветрова. Животне форме биљака. Вегетација света. Вегетација југоисточне Европе 1. Вегетација југоисточне Европе 2. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Стевановић, Б., Јанковић, М. (2001). Екологија биљака са основама физиолошке екологије биљака. ННК Интернационал, Београд. 514 | |||||||||
2 | Јанковић, М. (1966). Фитоекологија са основама фитоценологије и прегледом типова вегетације на Земљи. Научна књига, Београд | |||||||||
3 | Breckle, S.-W. (2002). Walter’s Vegetation of the Earth. Springer, 525 | |||||||||
4 | Schultze, E.D., Beck, E., Muller-Hohenstein, K. (2002). Plant Ecology. Springer, 702 | |||||||||
5 | Gurevich, J., Scheiner, S., Fox, G. (2006). The ecology of Plants. Sinauer Associated, Inc. Publishers, 522 | |||||||||
6 | Lambers, H., Chapin III, F.S., Pons, T.L. (1998). Plant Physiological Ecology. Springer, Berlin, 540 | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 3 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе (микроскопирање, лабораторијске вежбе, хербаријум) | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | 15 | |||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | ||||||||||