Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије I ниво | |||||||||
Назив предмета | Екологија животиња | |||||||||
Наставник (за предавања) | Јасмина М. Крпо-Ћетковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Срђан В. Суботић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Систематика и филогенија хордата; Физиологија животиња, Понашање животиња | |||||||||
Циљ предмета |
Упознавање са утицајима компоненти окружења на способност животињских организама за преживљавање и репродукцију, факторима популационог раста, дејством еколошких фактора на појединачне организме као и на дистрибуцију и бројност животињских популација, динамиком популација и заједница, типовима биотичких интеракција у заједници и ефектима ових интеракција на јединке и популације, и протоком енергије и нутријената у екосистемима. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће умети да интерпретирају механизме и последице деловања абиотичких и биотичких фактора на преживљавање и дистрибуцију животињских организама. Разумеће различите популационе стратегије код животиња. Биће оспособљени за критичко размишљање, нумеричку анализу података и примену основних метода истраживања у области екологије животиња. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Животна средина као комплекс фактора који делују на животињске организме. Еколошка валенца, животне форме и еколошка ниша. Својства и структура животињских популација. Популациони процеси и популациони атрибути. Таблица животне историје. Динамика популација. Типови интеракција међу животињским врстама. Биоценоза као еколошки систем. Зонални приступ и анализа градијента. Екотони и концепт ивичног ефекта. Класификација унутар заједнице и концепт еколошке доминације. Диверзитет врста у заједницама. Динамизам заједница. Екосистем - компоненте, функционални процеси и метаболизам. Концепт продуктивитета. Трофичка структура и трофичке пирамиде. Секундарна продукција. Еколошка ефикасност. Развој и еволуција екосистема. Диверзитет и сукцесије. Концепт климакса. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Еколошки фактори и еколошка валенца. Квантитативне методе. Еколошка ниша. Просторни распоред популације. Таблице животне историје. Диверзитет заједнице. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Крпо-Ћетковић, Ј. (2015). Екологија животиња. Неауторизoвани приручник (CD верзија). Биолошки факултет, Универзитет у Београду. | |||||||||
2 | Крпо-Ћетковић, Ј., Стаменковић, С., Плећаш, М., Ћетковић, A., Била-Дубаић, Ј. & Суботић, С. (2014). Екологија животиња – практикум. Биолошки факултет, Универзитет у Београду, 143 стр. | |||||||||
3 | Odum, E. P. & Barrett, G. W. (2005). Fundamentals of Ecology. Thomson Brooks/Cole, Belmont, USA, 598 pp. | |||||||||
4 | Krebs, C. J. (2001). Ecology: The Experimental Analysis of Distribution and Abundance. Benjamin Cummings, San Francisco, USA, 695 pp. | |||||||||
5 | Smith, T. M. & Smith, R. L. (2009). Elements of Ecology. Pearson Benjamin Cummings, San Francisco, 704 pp. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 3 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Курс ће бити реализован кроз теоријску наставу (предавања, консултације) и практичну наставу (вежбе). | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | 18 | |||||||
практична настава | 18 | усмени испит | 44 | |||||||
колоквијуми | 15 | |||||||||
семинари | ||||||||||