Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија; Молекуларна биологија и физиологија. | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Експерименталне методе у физиологијии молекуларној биологији биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Анета Д. Сабовљевић, Ивана Ч. Драгићевић, Душица А. Јаношевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | / | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Милорад M. Вујичић, Деса Терзија | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Стицање практичних знања о методама гајења биљака, прикупљању и припреми биљног материјала за физиолошке експерименте, као и о основним принципима рада у лабораторији и поставке експеримента у физиологији и молекуларој биологији биљака. Студенти ће се упознати и стећи теоријско знање о савременим методама које се користе у експерименталном раду у физиологији и молекуларној биологији биљака. | |||||||||
Исход предмета |
Курс оспособљава студенте за рад у истраживачким лабораторијама. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Принципи рада у лабораторији: организација лабораторије за физиологију биљака; лабораторијска опрема; правила рада у лабораторији. Раствори и хранљиве подлоге; лабораторијска правила поступања са опасним хемикалијама и биолошким материјалом. Микроскопске технике и њихова примена у физиологији биљака. Инструменталне хемијске методе које се користе у физиологији и молекуларој биологији биљака. Методе култивације виших биљака: прикупљање и чување биљног материјала за култивацију; Хидрипоне културе; гајење виших биљака у контролисаним условима (стакларе и фитотрони); In vitro култура виших биљака. Нутритивни и хормонални фактори који утичу на одржавање култура виших биљака; макро- и микро-елементи - минерални раствори; Методе стерилизације хранљивих подлога. Примена култура виших биљака у експименталним истраживањима и заштити угрожених и ендемичних врста; комерцијална примена култура виших биљака. Банка семена. Криопрезервацја. Методе анализе протеина. Електрофореза (електрофореза у полиакриламидом гелу, SDS-PAGE електрофореза, изоелектрично фокусирање, дводимензионална електрофореза). Употреба ДНК и РНК молекула у молекуларној биологији биљака; Трансфер гена; Типови и методе трансформације биљака и примена у биотехнологији. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Раствори и разблажења. Хранљиве подлоге. Хидропоне културе. Стерилизација биљног материјала и хранљивог медијума. Успостављање in vitro културе вших биљака. Основне метое манипулисања у условима in vitro. Аклиматизацја биљака. Методе микроскопирања. Методе криопрезервације биљног материјала. Екстракција протеина и биљног ткива и одређивање концентрациј протеина. SDS-електрофореза, бојење гелова. Изоловање ДНК из биљног ткива и одређивање количине ДНК. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Нешковић, М., Коњевић, Р. и Ћулафић, Љ. (2010). Физиологија биљака. Београд: ННК-Интернационал | |||||||||
2 | Slater, A., Scott, N., Fowler, M. (2004). Plant biotechnology. Oford University Press. | |||||||||
3 | Pierik, R.L.M. (1997). In vitro culture of higher plants. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | / | / | ||||||
Методе извођења наставе |
теоријска предавања, експерименталне вежбе (ДОН), семинарски рад | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | / | |||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | / | |||||||||
семинари | 30 | |||||||||