Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија, Екологија, Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Експериментална екологија биљака
Наставник (за предавања) Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић
Наставник/сарадник (за вежбе) Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање сазнања како биљке функционишу и преживљавају неповољне (ограничавајуће) услове средине кроз анализу и поређење конкретних примера адаптација биљака; савладавање савремених вештина у екологији биљака кроз тренинг разноврсних метода и израду малих научних истраживачких пројеката под супервизијом наставника.  
Исход
предмета
Студенти добијају чврсту практичну основу за даља истраживања, знају да правилно поставе експеримент из области екологије биљака, да адекватно изаберу објекат истраживања и опишу његове особине. Знају да ураде методе кроз чију су практичну обуку прошли на вежбама. 
Садржај предмета
Теоријска
настава
Границе распрострањења биљака - биогеографске границе, еколошке границе, климатске границе, границе у распрострањењу животних форми. Морфо-анатомска пластичност биљака, фенотипска пластичност, стрес и ограничавајући фактори, начини утицаја стреса на физиологију, раст, морфо-анатомију и репродукцију. Прилагођавање биљака на генетичком нивоу - генотип и фенотип, полиплоидија, хибридизација, специјација, коварирање генотипске и срединске варијабилности, регулација експресије гена. Анализа и поређење конкретних примера биљака прилагођених на подлоге са специфичним минералним режимом (серпентинитска станишта, земљишта богата неким металом, тресаве, заслањена земљишта). Метаболизам фенолних једињења. Палинологија - грађа и облик, номенклатура и идентификација поленових зрна, практична примена у екологији, палеоботаници, филогенетским истраживањима, алергологији и форензици. Правилна поставка експеримента - избор адекватне биљне врсте као објекта истраживања, избор индивидуа унутар изабране врсте, статистички исправна поставка. Типови експеримената. Примери добро и лоше постављених експеримената. Примена молекуларних истраживања у екологији биљака. Основе статистичке обраде података и приказивање добијених резултата. 
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Праћење и анализа микроклиматских параметара. Одређивање животних форми и прављење спектра животних форми. Морфо-анатомска варијабилност популација и врста. Методе класичне и геометријске морфометрије. Израда анатомских препарата. Класичне технике израде хромозомских препарата и анализе кариотипа код биљака. Екофизиолошка истраживања: методе за одређивање садржаја воде у биљним ткивима, пропустљивост мембране. Екофизиолошка истраживања: интензитет фотосинтезе, респирације и стоматерна проводљивост. Екофизиолошка истраживања: активност ензима. Екофизиолошка истраживања: пероксидација мембранских липида. Припрема узорака за анализу хемијских елемената у земљишту и биљним ткивима. Механичка анализа и одређивање pH земљишта. Морфологија и вијабилност полена и семена. Поленска анализа и прављење поленског дијаграма.
Литература
1 Cutler, D.F., Botha, T., Stevenson, D.W. (2008). Plant Anatomy. An applied approach. Blackwell Publishing.
2 Vujičić, Z. (2002). Eksperimentalna biohemija, Praktikum.
3 Cox, C. B., Moore, P. D. (2005). Biogeography: an ecological and evolutionary approach. 7th edition. Blackwell Publishing. 
4 Briggs, D., Walters, S. M. (1997). Plant Variation and Evolution. Cambridge University Press.
5 Cronk, Q. C. B., Bateman, R. M., Hawkins, J. A. (2002): Developmental Genetics and Plant Evolution. Taylor & Francis.
6 Faegri, K., van der Pijl, L. (1966): The principles of Pollination Ecology. Pergamon Press.
7 Hall, D. W., Byrd, J. H. (2012): Forensic Botany: a practical guide. Wiley-Blackwell.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2   2  
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе (микроскопирање, лабораторијске вежбе, хербаријум), студијски истраживачки рад.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 30
практична настава 20 усмени испит 20
колоквијуми      
семинари 20