Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Експериментална екологија биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Стицање сазнања како биљке функционишу и преживљавају неповољне (ограничавајуће) услове средине кроз анализу и поређење конкретних примера адаптација биљака; савладавање савремених вештина у екологији биљака кроз тренинг разноврсних метода и израду малих научних истраживачких пројеката под супервизијом наставника. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти добијају чврсту практичну основу за даља истраживања, знају да правилно поставе експеримент из области екологије биљака, да адекватно изаберу објекат истраживања и опишу његове особине. Знају да ураде методе кроз чију су практичну обуку прошли на вежбама. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Границе распрострањења биљака - биогеографске границе, еколошке границе, климатске границе, границе у распрострањењу животних форми. Морфо-анатомска пластичност биљака, фенотипска пластичност, стрес и ограничавајући фактори, начини утицаја стреса на физиологију, раст, морфо-анатомију и репродукцију. Прилагођавање биљака на генетичком нивоу - генотип и фенотип, полиплоидија, хибридизација, специјација, коварирање генотипске и срединске варијабилности, регулација експресије гена. Анализа и поређење конкретних примера биљака прилагођених на подлоге са специфичним минералним режимом (серпентинитска станишта, земљишта богата неким металом, тресаве, заслањена земљишта). Метаболизам фенолних једињења. Палинологија - грађа и облик, номенклатура и идентификација поленових зрна, практична примена у екологији, палеоботаници, филогенетским истраживањима, алергологији и форензици. Правилна поставка експеримента - избор адекватне биљне врсте као објекта истраживања, избор индивидуа унутар изабране врсте, статистички исправна поставка. Типови експеримената. Примери добро и лоше постављених експеримената. Примена молекуларних истраживања у екологији биљака. Основе статистичке обраде података и приказивање добијених резултата. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Праћење и анализа микроклиматских параметара. Одређивање животних форми и прављење спектра животних форми. Морфо-анатомска варијабилност популација и врста. Методе класичне и геометријске морфометрије. Израда анатомских препарата. Класичне технике израде хромозомских препарата и анализе кариотипа код биљака. Екофизиолошка истраживања: методе за одређивање садржаја воде у биљним ткивима, пропустљивост мембране. Екофизиолошка истраживања: интензитет фотосинтезе, респирације и стоматерна проводљивост. Екофизиолошка истраживања: активност ензима. Екофизиолошка истраживања: пероксидација мембранских липида. Припрема узорака за анализу хемијских елемената у земљишту и биљним ткивима. Механичка анализа и одређивање pH земљишта. Морфологија и вијабилност полена и семена. Поленска анализа и прављење поленског дијаграма. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Cutler, D.F., Botha, T., Stevenson, D.W. (2008). Plant Anatomy. An applied approach. Blackwell Publishing. | |||||||||
2 | Vujičić, Z. (2002). Eksperimentalna biohemija, Praktikum. | |||||||||
3 | Cox, C. B., Moore, P. D. (2005). Biogeography: an ecological and evolutionary approach. 7th edition. Blackwell Publishing. | |||||||||
4 | Briggs, D., Walters, S. M. (1997). Plant Variation and Evolution. Cambridge University Press. | |||||||||
5 | Cronk, Q. C. B., Bateman, R. M., Hawkins, J. A. (2002): Developmental Genetics and Plant Evolution. Taylor & Francis. | |||||||||
6 | Faegri, K., van der Pijl, L. (1966): The principles of Pollination Ecology. Pergamon Press. | |||||||||
7 | Hall, D. W., Byrd, J. H. (2012): Forensic Botany: a practical guide. Wiley-Blackwell. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 2 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе (микроскопирање, лабораторијске вежбе, хербаријум), студијски истраживачки рад. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 20 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 20 | |||||||||