Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Ендокринологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Небојша И. Јаснић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ива В. Лакић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | остварен услов предиспитних обавеза из Физиологије животиња | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета Ендокринологија је да студенти
разумеју значај и улогу ендокриног система у адаптационим процесима организма
током одговора на промене у спољашњој и унутрашњој средини. |
|||||||||
Исход предмета |
Након завршеног курса из Ендокринологије студенти ће бити у стању да наведу и објасне улоге компоненти ендокриног система. Поред тога, моћи ће да повежу раније стечена знања о принципима функционисања физиолошких система са регулаторном функцијом ендокриног система. Такође, моћи ће да анализирају разна патолошка стања која се јављају као последица поремећене функције појединих физиолошких и ендокриних механизама. На крају, биће оспособљени за извођење основних експерименталних техника у области ендокрине физиологије. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Опште карактеристике функционисања ендокриног система и еволуција ендокрине регулације. Концепт хомеостазе и улога хормона у њеном одржавању. Повратна контрола регулације функционисања ендокриног система. Синтеза хормона, подела према хемијској структури и типови секреције. Молекуларни механизми деловања хормонa. Неуроендокрина регулација, хипоталамо-хипофизни систем – улога у комуникацији са средином. Физиологија хормона неурохипофизе, аденохипофизе, штитасте жлезде, панкреаса, надбубрега, полних жлезда. Хормонска контрола хомеостазе калцијума. Значај хормона у биолошким адаптацијама. Хормони и стрес. Основи ендокрине патофизиологије. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Основни принципи функционисања ендокриног система; Утврђивање улоге хипоталамуса, хипофизе и циљне ендокрине жлезде у испољавању вертикалне негативне повратне спреге; Улога хормона штитасте жлезде у одржавању базалног метаболизма; Одређивање концентрације слободних масних киселина (СМК) у крви; утицај хормона штитасте жлезде на концентрацију СМК; Одређивање концентрације холестерола у крви; холестерол као полазно једињење у биосинтези стероидних хормона; Одређивање концентрације глукозе у крви, утицај инсулина и глукокортикоида на гликемију, тест оптерећења глукозом; Улога хормона у процесима репродукције. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Петровић, В. & Цвијић, Г. (1997). Ендокринологија – општа и упоредна. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства | |||||||||
2 | Цвијић, Г. Ендокринологија - неауторизована скрипта | |||||||||
3 | Molina, П. (2010). Endocrine Physiology. McGraw-Hill | |||||||||
4 | Boron, W. & Boulpaep, E. (2012). Medical physiology: a cellular and molecular approach. Saunders, Elsevier | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавање, консултативна настава, практичан рад, | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 50 | |||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 20 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||