Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија, Екологија и заштита животне средине, Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија Основне академске студије
Назив предмета Етноботаника и фитохемија
Наставник (за предавања) Јанаћковић Т. Пеђа, Марин Д. Петар, Џамић М. Ана
Наставник/сарадник (за вежбе) Јанаћковић Т. Пеђа, Марин Д. Петар, Џамић М. Ана
Наставник/сарадник (за ДОН) Јанаћковић Т. Пеђа, Марин Д. Петар, Џамић М. Ана
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) Изборни
Услов
Циљ
предмета
Да студенти схвате културолошке, социјалне и економске аспекте употребе биљака у традиционалној медицини, исхрани и другим значајним аспектима за човека. Да се студенти упознају са одрживом експлоатацијом богатства флоре значајних и потенцијално значајних географских подручја и да разумеју њихов глобални и локални значај и улогу. Да се студенти упознају са најзначајнијим биљним фамилијама и њиховим представницима, доказаним и потенцијалним ресурсима, нутритивних, биолошки активних супстанци и њиховом фитохемијом. Да студенти упознају и савладају методе у етноботаничким и фитохемијским истраживањима и изграде своје ставове.
Исход
предмета
Студент усваја, анализира и повезује основна знања из етноботанике и фитохемије. Овладава методама и оспособљен је за истраживање значајних биљака из различитих сфера живота човека. Студент је овладао и способан је за рад и примену етноботаничке методологије  у лабораторји и на терену. Оспособљен је за самостално и правилно коришћење литературе.
Садржај предмета
Теоријска
настава
1. Увод у етноботанику. Традиционална ботаничка знања и вештине. 2. Преглед употребе значајних биљака за човека. Палеоетноботаника. Eтноботаника i етномедицина. 3. Методе у етноботаничким истраживања 4. Традиционална и савремена фитохемија. Основне методе у фитохемијским истраживањима. 5. Метаболити биљака. 6. Биолошка функција и значај секундарних метаболита. 7. Стратегија истраживања  биоактивних биљних конституената. Начини дизајнирања протокола за тестирање биолошке активности. 8. Упознавање локалних флора и њихове употребе у традиционалној медицини и другим аспектима живота човека.  9. Доместификација биљака. 10. Гајене и самоникле лековите, ароматичне и зачинске биљке. 11. Отровне, обредне и биљке са психоактивним супстанцама. 12. Биодиверзитет - ретке и заштићене лековите биљке и фактори њиховог угрожавања. Очување фитодиверзитета. 13. Примењена етноботаника и фитохемија. 14. Лековите, ароматичне, зачинске и отровне биљке Балкана. 15. 21. век - повратак природи? . Биљке за будућност.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Лабораторијске вежбе: 1. Израда екстраката биљака традиционалним методама (инфузије, течни екстракти, тинктуре и др.). 2-3. Екстракција испарљивих и неиспарљивих компоненти (класична екстракција органским растварачима (Сокстлет, Ликенс-Никерсон, Клевенџер).Теренске вежбе: Прикупљање на терену и идентификација и проучавање одабраних биљака из фамилија: Cupressaceae, Apiaceae, Valerianaceae, Lamiaceae, Asteraceae, Malvaceae, Tiliaceae, Hypericaceae, Papaveraceae, Fabaceae, Betulaceae, Alliaceae и др. Упознавање са традиционалним методама екстракције на терену и употребом биљака (хербалисти).  Студијски истраживачки рад: Студија случаја.
Литература
1 Cotton, C. M. (1997). Ethnobotany, Principles and Applications. John Wiley and Sons, Chichester, New York, Brisbane, Toronto, Singapore.
2 Hostettmann, K., Marston, A., Maillard  M., Hamburger, M. (eds.) 1995. Phytochemistry of Plants Used in Traditional Medicine, Oxford Science Publication, Clarendon Press – Oxford.
3 Daniel, M. (2005). Medicinal Plants, Chemistry and Properties. Science Publishers, Enfield (NH), Jersey, Plymouth.
4 Yaniv, Z., Bachrach, U. (2005) Handbook of medicinal plants, Food Products Press, The Hawort Medical Press, Imprint of the Hawort Press, Inc. New York, London, Oxford.
5 Сарић, М. (ед) (1989). Лековите биљке Србије. САНУ, Београд.;
6 Ковачевић, Н. (2002). Основи фармакогнозије. Српска школска књига, Београд;
7 Јанчић, Р., Стојановић, Д. (2008) Економска ботаника. Завод за уџбенике. Београд.
8 Којић, М., Јанјић, В. (1991) Отровне биљке. Научна књига. Београд.
9 Грлић, Љ. (1956) Наше самоникло јестиво биље. Пољопривредни накладни завод. Загреб.
10 Јаковљевић, С. (1962) Систематика лековитих биљака. Завод за издавање уџбеника Народне републике Србије. Београд.
11 Николић, Т. (2013) Систематска ботаника, разноликост и еволуција биљног свијета. АЛФА д.д., Загреб.
12 Schery, W. R. (1972) Plants for man. Second edition. Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey.
13 Meuninck, J. (2007) Basic Essentials Edible Wild Plants and Useful Herbs, Globe Pequot Pr.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1 1 2
Методе
извођења
наставе
Методе: Демонстрација, практични рад, метода илустровања, писање писаних радова, разговор, усмено излагање, самосталне вежбе. Облици наставе: Фронтални, групни, индивидуални. Предавања, тимски рад, израда и презентовање пројеката.
Оцена знања (максимални број поена 100)