Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија, Молекуларна биологија и физиологија, Екологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Еволуциона генетика човека
Наставник (за предавања) Стојковић М. Биљана
Наставник/сарадник (за вежбе) Селаковић Д. Сара
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов Генетика
Циљ
предмета
Циљ предмета је да студенти сагледају еволуциону историју врсте Ноmо sapiens проучавањем еволуционих промена на нивоу гена и фенотипа од времена настанка еволуционе линије која је водила анатомски савременом човеку.
Исход
предмета
Кроз научно засновано разумевање еволуционе историје људске врсте, студенти ће бити оспособљени да аргументовано закључују о улози и месту човека у целокупном живом свету; да просуђују о фундаменталним и практичним импликацијама знања о еволуцији наше врсте у медицини, фармацији и психологији; да се критички одређују према употреби биолошких података у хуманистичким наукама и разумевању социјалних интеракција.
Садржај предмета
Теоријска
настава
1. Фосилни подаци о људским прецима. 2. Генетичке разлике између човека и савремених примата; генетичка основа фенотипских разлика између човека и савремених антропоидних мајмуна; еволуција мозга. 3. Типови генетичке варијабилности и механизми одржавања у људским популацијама. 4. Молекуларна демографија; облици и порекло унутар-популационе и међу-популационе генетичке варијабилности људске врсте. 5. Однос између биолошке и културне еволуције; критика еволуционе психологије и социобиологије.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) 1. Молекуларна  филогенија човека -  генеалогија  гена,  генетичке дистанце, молекулски сат. 2. Методе процене генетичких разлика између савремених популација људи (Рајтова F статистика). 3. Неутрална теорија молекулске еволуције; тестирање селекције (расподела неподударности, Тажимина дистанца, омега вредност). 4. Интерактивни дискусиони панели о дуалности човека (човек као биолошко и културно биће) и рефлексивном односу између биолошке науке о човеку и хуманистичких наука (с посебним освртом на мизантропске и расистичке погледе на људско друштво).
Литература
1 Stojković, B., Tucić, N. (2014). Evoluciona genetika čoveka (skripta)
2 Jobling, М. А., Hollox, Е., Kivisild, T., Tyler-Smith, C. (2013): Human Evolutionary Genetics. NY: Garland Science (2nd edition)
3 Tucić, N., Matić, G. (2005) O genima i ljudima. Beograd: NNK
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Теоријска настава, практична настава, колоквијуми
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми 40    
семинари