Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Еволуциона генетика човека | |||||||||
Наставник (за предавања) | Стојковић М. Биљана | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Селаковић Д. Сара | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | Генетика | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да студенти сагледају
еволуциону историју врсте Ноmо sapiens проучавањем еволуционих промена на нивоу гена и фенотипа од
времена настанка еволуционе линије која је водила анатомски савременом
човеку. |
|||||||||
Исход предмета |
Кроз научно засновано разумевање еволуционе
историје људске врсте, студенти ће бити оспособљени да аргументовано
закључују о улози и месту човека у целокупном живом свету; да просуђују о
фундаменталним и практичним импликацијама знања о еволуцији наше врсте у
медицини, фармацији и психологији; да се критички одређују према употреби
биолошких података у хуманистичким наукама и разумевању социјалних
интеракција. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
1. Фосилни подаци о људским прецима. 2.
Генетичке разлике између човека и савремених примата; генетичка основа
фенотипских разлика између човека и савремених антропоидних мајмуна;
еволуција мозга. 3. Типови генетичке варијабилности и механизми одржавања у
људским популацијама. 4. Молекуларна демографија; облици и порекло
унутар-популационе и међу-популационе генетичке варијабилности људске врсте.
5. Однос између биолошке и културне еволуције; критика еволуционе психологије
и социобиологије. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | 1. Молекуларна филогенија човека - генеалогија гена, генетичке дистанце, молекулски сат. 2. Методе процене генетичких разлика између савремених популација људи (Рајтова F статистика). 3. Неутрална теорија молекулске еволуције; тестирање селекције (расподела неподударности, Тажимина дистанца, омега вредност). 4. Интерактивни дискусиони панели о дуалности човека (човек као биолошко и културно биће) и рефлексивном односу између биолошке науке о човеку и хуманистичких наука (с посебним освртом на мизантропске и расистичке погледе на људско друштво). | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Stojković, B., Tucić, N. (2014). Evoluciona genetika čoveka (skripta) | |||||||||
2 | Jobling, М. А., Hollox, Е., Kivisild, T.,
Tyler-Smith, C. (2013): Human Evolutionary Genetics. NY: Garland Science (2nd edition) |
|||||||||
3 | Tucić, N., Matić, G. (2005) O genima i ljudima. Beograd: NNK | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, практична настава, колоквијуми | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||