Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Философија природних наука | |||||||||
Наставник (за предавања) | Илија Ј. Марић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Илија Ј. Марић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Философија природних наука је да студенте уведе у критичко промишљање природних наука као рационалног разумевања природе. | |||||||||
Исход предмета |
Након завршеног курса, студент ће моћи да научи разлику између науке и ненаучних подручја, да разумева историчност науке, улогу мерења, експеримента, индукције и хипотеза у науци, природу научног објашњења и теорија, статус неопажљивих ентитета, основне онтолошке концепте (материја, простор, веме), епистемолошке претпоставке увођења модела и аналогија у науку, главне епистемолошке и етичке проблеме везане за биологију. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Теоријска настава: Појам философије. Појам науке. Наука и метафизика. Раст знања и промене у науци. Индуктивизам. Научни реализам и антиреализам. Научно објашњење. Природни закон. Узрочност. Материја. Простор. Време. Кретање. Редукционизам и физикализам. Теорије и теоријски термини. Модели и аналогије. Хипотезе. Експеримент. Мерење. Еволуција. Креационизам. Адаптација. Селекција. Класификација. Витализам и функционализам. Телеолошко објашњење. Молекуларна и развојна биологија. Редукција у биологији. Етичка питања биологије. Практична настава: Студент пише семинарски рад на тему из философије биологије. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Елиот Собер (2006). Филозофија биологије, ΠΛΑΤΩ, Београд. | |||||||||
2 | Карл Хемпел (1997). Филозофија природних наука, ΠΛΑΤΩ, Београд. | |||||||||
3 | Samir Okasha (2004). Filozofija nauke, TKD Šahinpašić, Sarajevo. | |||||||||
4 | Илија Марић (2010). Философија природних наука (скрипта). | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 70 | |||||||||