Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Физиологија биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Јаношевић А. Душица; Цветић Антић Н. Тијана; Драгићевић Ч. Ивана; Сабовљевић Д. Анета; Гиба С. Златко | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Цветић Антић Н. Тијана | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Основи биохемије и молекуларне биологије | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је стицање основних знања о физиолошким процесима и функционисању биљака, и утицајима спољашње средине на исхрану, метаболизам и растење и развиће биљака. | |||||||||
Исход предмета |
Студент који успешно заврши курс познаје и разуме метаболичке процесе и њихову дистрибуцију унутар биљке и објашњава везе и интеракције између различитих физиолошких процеса. Способан је да повезује знања из различитих области физиологије биљака са другим дисциплинама (морфологија и анатомија, биохемија, екологија биљака). Студент примењује знања из физиологије биљака у разматрању еколошких и агрономских проблема и разуме комплексност утицаја спољашње средине на развој и функционисање биљака. Након успешно завршеног курса, студент је у стању да осмисли једноставне експерименте из области физиологије биљака и изводи их без константног надзора. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у биљну физиологију и енергетски
метаболизам; синтеза ATP-а .
Специфичности биљне ћелије; Настанак и структура хлоропласта; Организација
фотосинтетичког апарата виших биљака; Кључни експерименти у истраживању
фотосинтезе; Фотосинтетички пигменти виших биљака; Примарна светлосна
реакција у фотосинтези, транспорт електрона и фотосинтетичка фосфорилација.
Регулација апсорпције светлости и усклађивање са условима спољашње средине на
различитим нивоима организације (тилакоидне мембране, хлоропласт, ћелија ,
лист). Биохемијска фаза фотосинтезе; Механизми регулације биохемијске фазе
фотосинтезе; Фотореспирација; C4 и CAM метаболизам;
Утицај фактора спољашње средине на продуктивност фотосинтезе (светлост, температура, CО2); Синтеза скроба и сахарозе. Транспорт кроз флоем. Респирација: специфичности респирације код биљака; регулација респирације.Однос и регулација фотосинтезе и респирације у различитим еколошким условима; продуктивност биљака. Структура и биосинтеза ћелијског зида и површинских заштитних слојева; Секундарни метаболизам; Улога секундарних метаболита у интеракцији биљке са спољашњом средином; Алелопатија. Водни потенцијал; Водни баланс биљака; Транспирација; Транспорт воде и јона кроз мембране. Усвајање из подлоге и транспорт минералних супстанци кроз биљку; Макро и микро елементи; Улога минералних елемената у ћелијској физиологији. Улога симбиозе у исхрани биљака – фиксација азота, микориза. Механизми и морфофизиолошки аспекти успостављања симбиотских односа. Асимилација и биолошка редукција азота и сумпора; Усвајање и значај фосфора. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Увод у лабораторијски рад, правила понашања и рада у лабораторији за физиологију биљака. Припрема КНОП минералног раствора. Фотосинтеза: Раздвајање фотосинтетичких пигмената расподелом у растварачима који се не мешају; Раздвајање фотосинтетичких пигмената хроматографијом на папиру; Апсорпциони спектри фотосинтетичких пигмената; Флуоресценција хлорофила у раствору; Детекција фотосинтезе и респирације , Фотосинтеза ин виво; Одређивање концентрације хлорофила а и б у биљкама гајеним на различитим светлосним режимима. Минерална исхрана: Хидропона култура и култура биљних ћелија и ткива ин витро; Утицај недостатка појединих минерала на морфолошке параметре младих биљака у хидропоној култури; Секундарни метаболизам; хемијске карактеристике антоцијанина и антоксантина. Одређивање садржаја антоцијанина у биљном ткиву. Водни режим: Посматрање тока плазмолизе и деплазмолизе; Одређивање водног потенцијала биљног ткива на основу промене дужине одсечака ткива; Одређивање осмотског потенцијала ћелијског сока плазмолитичком методом; Број и распоред стома; Покрети стома. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Нешковић, М., Коњевић, Р., Ћулафић, Љ. Физиологија биљака (2010). Београд , ННК-Интернационал, | |||||||||
2 | Taiz, L., Zeiger, E., Møller, I.M. & Murphy, A. (Eds.) (2015). Plant Physiology and Development, Sixth Edition. Sinauer Associates Inc.,U.S. | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
4 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања, експерименталне вежбе | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | 50 | |||||||||
семинари | ||||||||||