Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Екологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Физиологија биљака
Наставник (за предавања) Јаношевић А. Душица; Цветић Антић Н. Тијана; Драгићевић Ч. Ивана; Сабовљевић Д. Анета; Гиба С. Златко
Наставник/сарадник (за вежбе) Цветић Антић Н. Тијана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов Основи биохемије и молекуларне биологије
Циљ
предмета
Циљ предмета је стицање основних знања о физиолошким процесима и функционисању биљака, и утицајима спољашње средине на исхрану, метаболизам и растење и развиће биљака.
Исход
предмета
Студент који успешно заврши курс познаје и разуме метаболичке процесе и њихову дистрибуцију унутар биљке и објашњава везе и интеракције између различитих физиолошких процеса. Способан је да повезује знања из различитих области физиологије биљака са другим дисциплинама (морфологија и анатомија, биохемија, екологија биљака). Студент примењује знања из физиологије биљака у разматрању еколошких и агрономских проблема и разуме комплексност утицаја спољашње средине на развој и функционисање биљака. Након успешно завршеног курса, студент је у стању да осмисли једноставне експерименте из области физиологије биљака и изводи их без константног надзора.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод у биљну физиологију и енергетски метаболизам; синтеза ATP-а . Специфичности биљне ћелије; Настанак и структура хлоропласта; Организација фотосинтетичког апарата виших биљака; Кључни експерименти у истраживању фотосинтезе; Фотосинтетички пигменти виших биљака; Примарна светлосна реакција у фотосинтези, транспорт електрона и фотосинтетичка фосфорилација. Регулација апсорпције светлости и усклађивање са условима спољашње средине на различитим нивоима организације (тилакоидне мембране, хлоропласт, ћелија , лист). Биохемијска фаза фотосинтезе; Механизми регулације биохемијске фазе фотосинтезе; Фотореспирација; C4 и CAM метаболизам;
Утицај фактора спољашње средине на продуктивност фотосинтезе (светлост, температура, CО
2); Синтеза скроба и сахарозе. Транспорт кроз флоем. Респирација: специфичности респирације код биљака; регулација респирације.Однос и регулација фотосинтезе и респирације у различитим еколошким условима; продуктивност биљака. Структура и биосинтеза ћелијског зида и површинских заштитних слојева; Секундарни метаболизам; Улога секундарних метаболита у интеракцији биљке са спољашњом средином; Алелопатија. Водни потенцијал; Водни баланс биљака; Транспирација; Транспорт воде и јона кроз мембране. Усвајање из подлоге и транспорт минералних супстанци кроз биљку; Макро и микро елементи; Улога минералних елемената у ћелијској физиологији. Улога симбиозе у исхрани биљака – фиксација азота, микориза. Механизми и морфофизиолошки аспекти успостављања симбиотских односа. Асимилација и биолошка редукција азота и сумпора; Усвајање и значај фосфора.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Увод у лабораторијски рад, правила понашања и рада у лабораторији за физиологију биљака. Припрема КНОП минералног раствора. Фотосинтеза: Раздвајање фотосинтетичких пигмената расподелом у растварачима који се не мешају; Раздвајање фотосинтетичких пигмената хроматографијом на папиру; Апсорпциони спектри фотосинтетичких пигмената; Флуоресценција хлорофила у раствору; Детекција фотосинтезе и респирације , Фотосинтеза ин виво; Одређивање концентрације хлорофила а и б у биљкама гајеним на различитим светлосним режимима. Минерална исхрана: Хидропона култура и култура биљних ћелија и ткива ин витро; Утицај недостатка појединих минерала на морфолошке параметре младих биљака у хидропоној култури; Секундарни метаболизам; хемијске карактеристике антоцијанина и антоксантина. Одређивање садржаја антоцијанина у биљном ткиву. Водни режим: Посматрање тока плазмолизе и деплазмолизе;  Одређивање водног потенцијала биљног ткива на основу промене дужине одсечака ткива; Одређивање осмотског потенцијала ћелијског сока плазмолитичком методом; Број и распоред стома; Покрети стома.
Литература
1 Нешковић, М., Коњевић, Р., Ћулафић, Љ. Физиологија биљака (2010). Београд , ННК-Интернационал, 
2 Taiz, L., Zeiger, E., Møller, I.M. & Murphy, A. (Eds.) (2015). Plant Physiology and Development, Sixth Edition. Sinauer Associates Inc.,U.S.
3  
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
4 2      
Методе
извођења
наставе
Теоријска предавања, експерименталне вежбе
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми 50    
семинари