Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво  
Назив предмета Физиологија растења и развића биљака
Наставник (за предавања) Анета Д. Сабовљевић;  Златко С. Гиба; Ивана Ч. Драгићевић; Душица А. Јаношевић; Тијана Н. Цветић Антић.
Наставник/сарадник (за вежбе) Анета Д. Сабовљевић; Милорад М. Вујичић; 
Наставник/сарадник (за ДОН) /
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов Динамичка биохемија, Физиологија биљака.
Циљ
предмета
Циљ курса је стицање детаљнијих знања о процесима растења и развића биљака, хормоналној хомеостази, интегративном аспекту функционисања биљних организама и интеракцијама са спољашњом средином, са посебним освртом на улогу светлости.
Исход
предмета
Курс обезбеђује основу за праћење предавања на курсевима из области молекуларне биологије биљака, екологије биљака и припрема студенте за истраживачки, експериментални рад из области физиологије биљака. Стечена знања имају примену у култури биљних ћелија, ткива и органа, генетичком инжењерству и биотехнологији.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Хормонална контрола растења и морфогенезе биљака. Фитохормони: подела, структура, биосинтеза, метаболизам, одржавање хормоналне хомеостазе, транспорт и физиолошки ефекти. Ауксини, Цитокинини, Гиберелини, АБА и сродна једињења, Етилен, Јасмонати, Брасиностероиди, Салицилна киселина, Олигосахарини, Полиамини, Полипептиди. Хормонална контрола деобе и диференцијације ћелија. Молекуларни аспекти деловања фитохормона: рецептори, трансдукција сигнала у биљној ћелији, активација гена. Светлосна контрола растења и морфогенезе. Фитохром. Криптохром и специфични ефекти плаве светлости. Молекуларни механизам деловања светлости. Утицај светлости на експресију гена. Клијање семена, Дорманција и прекидање дорманције. Цветање и фотопериодизам; Вернализација; Хормонална регулација цветања; Генетичка детерминација пола; Контрола цветања на молекуларном нивоу. Развиће плода и семена; Сенесценција и период мировања; Метаболизам и експресја гена у сенесценцији. Абсцисија. Покрети биљних органа. Физиологија стреса. Развиће биљака под стресним условима: Физиолошке адаптације на абиотички и биотички стрес. Молекуларни и биохемијски механизми одбране биљне ћелије од стреса. Хормони стреса.
Морфогенеза биљака in vitro. Генетичке трансформације и биотехнологија: Трансфер гена – поступак од кључног значаја у експерименталној физиологији; Трансформација биљака; Селекција; Праћење генске експресије.


Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Експеримент у физиологији биљака (дизајн експеримента, поставка нулте хипотезе). Прављење разблажења хормона и других раствора.Одређивање зоне издуживања корена и стабла; Одређивање волумена и укупне активне површине корена; Испитивање вијабилностии клијавости поленовог зрна.
Улога ауксина у ожиљавању стаблових резница; Ефекат ауксина у апикалној доминацији; Ефекат цитокинина на ретенцију хлорофила – кинетин тест.
Обрада резултата добијених поставком на вежби 3;  Улога гиберелина у клијању семена жита-ендосперм тест.
Улога апсцисинске киселине у процесу транспирације – транспирациони биотест.
Утицај светлости на клијање семена; Ефекат светлости и гиберелина на клијање семена.
Обрада резултата добијених поставком на вежби 6; Одређивање животне способности семена методом бојења; Тетразолијум тест – испитивање клијавости семена.
Утицај степена бубрења на клијање семена; Утицај температуре на клијање семена; Утицај кисеоника на клијање семена; Клијање семена у растворима осмотикума.
Обрада резултата добијених на вежби 8; Улога дужине дана и егзогено додатих гиберелина на морфогенезу и цветање спанаћа; Поставка експеримента – гајење биљака у стресним условима (биљни материјал потребан за извођење вежбе 11 и 13).
Обрада резултата добијених на вежби 9; Биљни покрети – Гравитропизам и гравитропска реакција; Фототропизам и фототропска реакција; Сеизмонастијски покрети код Мimosa pudica.
Секундарни метаболизам – Спектрофотометријско одређивање количине укупних флавоноида у третираним биљкама; Мерење садржаја аскорбинске киселине код третираних биљака. Уклањање реактивних облика кисеоника – квалитативно и квантитаивно доказивање присуства каталаза у биљном ткиву. Зависност активности каталазе од концентрације водоникових јона.
Испитивање утицаја водног дефицита на растење и развиће биљака грашка – одређивање садржаја пролина нинхидринском методом; Одређивање релативног садржаја воде у биљном ткиву; Испитивање утицаја ниских температура на растење и развиће биљака – заштитно деловање шећера при ниским температурама; Испитивање утицаја интензитета светлости на концентрацију фотосинтетичких пигмената.
In vitro култура биљних ћелија и ткива; Трансформација биљних ћелија бактериjом Аgrobacterium  tumefaciens.
Литература
1 Нешковић, М., Коњевић, Р. и Ћулафић, Љ. (2010). Физиологија биљака. Београд: ННК-Интернационал
2 Taiz, L., Zeiger, E., Moller, I.M. & Murphy, A. (2015). Plant Physiology and Development. Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates Inc. Publishers. 
3 Стикић, Р., Јовановић, З. (2012). Физиологија стреса биљака. Уиверзитет у Београду, Пољопривредни факултет.
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 2 0 /  
Методе
извођења
наставе
теоријска предавања, експерименталне вежбе
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
/ писмени испит /
практична настава / усмени испит 50
колоквијуми 50    
семинари /