Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Физиологија животиња | |||||||||
Наставник (за предавања) | Јелена Д. Ђорђевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ива В. Лакић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Зоологија бескичмењака, Зоологија кичмењака, Динамичка биохемија, Општа физиологија | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета Физиологија животиња је да се студент, користећи предзнања из анатомије, упозна са механизмима функционисања сваког физиолошког система код различитих систематских категорија, током свих фаза животног циклуса, а у контексту животне средине. | |||||||||
Исход предмета |
Студент ће по завршетку курса бити оспособљен да: објасни улогу сваког физиолошког система; упореди сличности и разлике у функционисању физиолошких система код различитих систематских категорија, током свих фаза животног циклуса, а у контексту животне средине; закључи на који начин заједничко функционисање органских система доприноси одржавању хомеостазе организма. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Предмет проучавања физиологије. Преглед разноврсности нервног система код животиња. Централни и периферни нервни систем. Аутономни нервни систем. Функција можданог стабла, малог мозга, међумозга и церебрума. Особине и класификација рецептора код животиња. Хеморецептори, ноцицептори, терморецептори, механорецептори, фоторецептори, електрорецептори и магнеторецептори. Преглед разноврсности система за циркулацију код животиња. Срце и крвни судови кичмењака. Лимфоток. Циркулација у различитим органима. Регулација рада система за циркулацију. Респирација и респираторни гасови. Вентилација респираторних површина животиња: телесне површине, шкрге, трахеје, плућа. Дифузија гасова и њихов транспорт телесним течностима. Респираторни пигменти. Крива дисоцијације хемоглобина. Регулација рада респираторног система. Дигестивни тракт. Разлагање хране у усној дупљи и желуцу. Панкреас и јетра. Разлагање хране и апсорпција разложених продуката у танком цреву. Регулација апетита.Терморегулационе стратегије. Ектотермни и ендотермни организми. Хетеротермија. Преглед разноврсности осморегулационих механизама животиња. Физиологија екскреције. Бубрег сисара. Механизам стварања мокраће. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Вежбе су конципиране тако да прате предавања и
састоје се из три дела: теоријског (повезивање стеченог знања о физиолошким
принципима са предавања и њихова примена у стварним животним ситуацијама),
виртуелног (виртуелни експерименти) и практичног. Теме: централни и периферни
нервни систем (теоријске вежбе); циркулаторни систем (виртуелне и практичне
вежбе - одређивање хематокрита, хемолиза, бројање еритроцита и леукоцита);
респираторни систем (теоријске и виртуелне вежбе); дигестивни систем
(теоријске и виртуелне вежбе); бубрежни систем (практичне вежбе - одређивање
концентрације хлорида и урее у мокраћи). |
|||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Ђорђевић, J. (2013). Физиологија животиња. Београд, Биолошки факултет. | |||||||||
2 | Randall, D., Burggren, W. & French, K. (2002). Animal Physiology, New York: W.H. Freeman & Co. | |||||||||
3 | Moyes,C.D. & Schulte,P.M. (2014). Principles of Animal Physiology. San Francisco, CA : Pearson/Benjamin Cummings | |||||||||
4 | Withers, P.C. (1992). Comparative Animal Physiology. Saunders college publiching, Harcourt Brace Jovanovic college Publishers. | |||||||||
5 | Hill, R.W., Wyse, G.A. & Anderson, M. (2012). Animal Physiology, Sunderland: Sinauer Associates, Inc. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
ПРЕДАВАЊА, ВЕЖБЕ, КОНСУЛТАЦИЈЕ. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 15 | усмени испит | 40 | |||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||