Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Физиологија животиња
Наставник (за предавања) Јелена Д. Ђорђевић
Наставник/сарадник (за вежбе) Ива В. Лакић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов Зоологија бескичмењака, Зоологија кичмењака, Динамичка биохемија, Општа физиологија
Циљ
предмета
Циљ предмета Физиологија животиња је да се студент, користећи предзнања из анатомије, упозна са механизмима функционисања сваког физиолошког система код различитих систематских категорија, током свих фаза животног циклуса, а у контексту животне средине. 
Исход
предмета
Студент ће по завршетку курса бити оспособљен да: објасни улогу сваког физиолошког система; упореди сличности и разлике у функционисању физиолошких система код различитих систематских категорија, током свих фаза животног циклуса, а у контексту животне средине;  закључи на који начин заједничко функционисање органских система доприноси одржавању хомеостазе организма.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Предмет проучавања физиологије. Преглед разноврсности нервног система код животиња. Централни и периферни нервни систем. Аутономни нервни систем. Функција можданог стабла, малог мозга, међумозга и церебрума. Особине и класификација рецептора код животиња. Хеморецептори, ноцицептори, терморецептори, механорецептори, фоторецептори, електрорецептори и магнеторецептори. Преглед разноврсности система за циркулацију код животиња. Срце и крвни судови кичмењака. Лимфоток. Циркулација у различитим органима. Регулација рада система за циркулацију. Респирација и респираторни гасови. Вентилација респираторних површина животиња: телесне површине, шкрге, трахеје, плућа. Дифузија гасова и њихов транспорт телесним течностима. Респираторни пигменти. Крива дисоцијације хемоглобина. Регулација рада респираторног система. Дигестивни тракт. Разлагање хране у усној дупљи и желуцу. Панкреас и јетра. Разлагање хране и апсорпција разложених продуката у танком цреву. Регулација апетита.Терморегулационе стратегије. Ектотермни и ендотермни организми. Хетеротермија. Преглед разноврсности осморегулационих механизама животиња. Физиологија екскреције. Бубрег сисара. Механизам стварања мокраће.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Вежбе су конципиране тако да прате предавања и састоје се из три дела: теоријског (повезивање стеченог знања о физиолошким принципима са предавања и њихова примена у стварним животним ситуацијама), виртуелног (виртуелни експерименти) и практичног. Теме: централни и периферни нервни систем (теоријске вежбе); циркулаторни систем (виртуелне и практичне вежбе - одређивање хематокрита, хемолиза, бројање еритроцита и леукоцита); респираторни систем (теоријске и виртуелне вежбе); дигестивни систем (теоријске и виртуелне вежбе); бубрежни систем (практичне вежбе - одређивање концентрације хлорида и урее у мокраћи).


Литература
1 Ђорђевић, J. (2013). Физиологија животиња. Београд, Биолошки факултет. 
2 Randall, D., Burggren, W. & French, K. (2002). Animal Physiology, New York: W.H. Freeman & Co.
3 Moyes,C.D. & Schulte,P.M. (2014). Principles of Animal Physiology. San Francisco, CA : Pearson/Benjamin Cummings
4 Withers, P.C. (1992). Comparative Animal Physiology. Saunders college publiching, Harcourt Brace Jovanovic college Publishers.
5 Hill, R.W., Wyse, G.A. & Anderson, M. (2012). Animal Physiology, Sunderland: Sinauer Associates, Inc.
Број часова активне наставе недељно током семестра
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 2      
Методе
извођења
наставе
ПРЕДАВАЊА, ВЕЖБЕ, КОНСУЛТАЦИЈЕ.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
5 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 40
колоквијуми 40    
семинари